Black Audio Film Collective (BAFC) ble stiftet i 1982 og oppløst i 1998, og er allment anerkjent som en av de mest innflytelsesrike kunstnerkollektivene som har kommet ut fra Storbritannia i nyere tid.
John Akomfrah, Lina Gopaul, Avril Johnson, Reece Auguiste, Trevor Mathison, David Lawson og Edward George produserte prisvinnende film, fotografi, lysbildebånd, video, installasjon, plakater og intervensjoner, hvorav mye aldri har vært utstilt i Storbritannia.
Vi er veldig stolte over å ha Trevor Mathison på besøk på AMIFF 2024. Mathison og Gary Stewart, som utgjør Dubmorphology, står bak bestillingsverket til AMIFF 2024 Our Time is Now. Mathison og Stewart vil være i samtale med kurator og kunstner Abirami Logendran etter visningen.
Produsert mens Black Audio Film Collective var studenter, Expeditions 1 – Signs of Empire (1983) er den første av en todelt 35 mm båndtekst. Expeditions; del to har tittelen Images of Nationality (Bilder av nasjonalitet). Verket turnerte England fra november 1984 til mars 1985, ved å bruke en Kodak-oppløsningsenhet for å sekvensere bilder til fortelling. Lydsporet til Signs of Empire, som bestod av tapesløyfer av musique konkrete og politiske taler, ble forsterket for å skape en sterk stemning av frykt.
Signs of Empire introduserte den nå karakteristiske "filmessay"-stilen - en montasje av bilder fra stillbilder, iscenesatte dramatiseringer, filmet og arkivopptak, med et lydspor av innspilte taler i stedet for en mer tradisjonell dokumentarforteller.
Mer om The Black Audio Film Collective:
Deres første film Handsworth Songs vant syv internasjonale priser i 1987; deres andre film Testament hadde premiere på Semaine de la Critique på Cannes internasjonale filmfestival i 1988; disse og påfølgende verk som Twilight City (1989) og The Last Angel of History (1995) satte krav på en ny type bevegelig bildearbeid som var resolutt eksperimentelt og selvsikkert internasjonalistisk.
Gjennom sin karriere jobbet BAFC innenfor og mellom mediene for kunst, film og TV, og deltok i britiske survey utstillinger som From Two Worlds (Whitechapel Gallery, 1986), The British Art Show (Hayward Gallery, 1990) samt internasjonale utstillinger som Documenta X (1997) og Documenta XI (2002).
Karakterisert av en interesse for hukommelse, historie og estetikk skapte kollektivet en serie trassig eksperimentelle verk som engasjerte seg i svart populær og politisk kultur i Storbritannia. Gruppen var også medvirkende til å bringe en bevissthet rundt avantgardefilm fra Afrika, India og Sør-Amerika til Storbritannia.
År: 1983
Enkeltkanals 35 mm farge Ektachrome overført til video, lyd
26 minutter
Regissør: John Akomfrah
Produsent: Lina Gopaul
Lyd: Trevor Mathison