Oct
15
8:00 PM20:00
EN

Let the River Flow

Copyright: Mer Film

SUNDAY OCTOBER 15. 8PM @Harstad CINEMA, ROOM 2.

Director: Ole Giæver

Language:: Norwegian/Sami

Year: 2023

Runtime: 122 min.

PG 12

Historical drama about the Alta controversy and the fight for Sami rights in the late 1970s

Ester hides her identity to avoid being exposed to racism. When Ester suddenly finds herself in the middle of demonstrations against a big dam development in Alta, a personal journey out of the shame she has carried so long begins.


View Event →
Oct
15
8:00 PM20:00
NO

Ellos eatnu - La elva Leve

Copyright: Mer Film

SØNDAG 15. OKTOBER KL. 20:00 @Harstad Kino, Sal 2.

Regi: Ole Giæver

Nasjonalitet: Norge / Sápmi | Språk: Norsk/Samisk

Produksjonsår: 2023

Spilletid: 122 min.

Aldersgrense 12 år

Historisk drama om Alta-aksjonen og kampen for samiske rettigheter på slutten av 1970-tallet

OM FILMEN

Ester flytter til Alta høsten 1979 og begynner i sin første jobb som lærervikar. For å passe inn i kollegiet holder hun sin samiske bakgrunn skjult.

Esters fetter er sameaktivist og deltar i demonstrasjonene mot det planlagte vannkraftverket i Altaelva. Når Ester blir med ham til protestleiren starter hennes oppvåkning - og reisen ut av skammen. Hun kaster seg inn i en konfliktfylt kamp for bevaring av elva og for retten til å være seg selv.

ELLOS EATNU – LA ELVA LEVE er et drama med dype konflikter, om et ungt menneskes mot i kampen for samiske rettigheter i en av de viktigste begivenhetene i samisk og norsk historie.

Samisk:

Ester fárre 1979 čavčča Áltái ja bargagoahtá vuohččan sadjásaš oahpaheaddjin. Heiven dihte bargoustibiid searvái son čiegada sámi duogáža. Estera vilbealli lea sámi aktivista ja lea searvvis miellačájehemiin Álttájoga dulvadeami vuosttá. Ester vuolgá su mielde vuosttálastinbáikái gos moriha ja guođđigoahtá heahpatvuođa.Son searvá garra dáistaleapmái joga várjaleamis ja beassandihte leat gii son duođaid lea.

ELLOS EATNU – LA ELVA LEVE lea drámá čiekŋalis riidduid ja nuorra olbmo duostilvuođa birra rahčamušas sámi vuoigatvuođaid ovddas ovtta dain deháleamos dáhpáhusain Sámi ja Norgga historjjás.

Skuespillere: Ella Marie Hætta Isaksen, Gard Emil, Marie Kvernmo, Sofia Jannok, Beaska Niillas, Mary Sarre, Finn Arve Sørbøe


PRESSEN OM FILMEN:

«Dramatisk og gripende» - Cinema

«Sterkt om skamplett i norsk historie» - iTromsø

«Glimrende skuespill … Ta med deg denne filmen ut i livet» - Natt & Dag

«Svimlende øyeåpner ... Gir deg en forståelse slik bare film kan gjøre» - Dagbladet

«Imponerende - sterkt - troverdig» - Stavanger Aftenblad

«Fantastisk film» - Altaposten

«Rørende og stilsikker skildring» - Kinomagasinet

«Hjarteskjerande og sterk overlevingshistorie» - Klassekampen

«Ella Marie Hætta Isaksen går i bresjen for et sterkt skuespillerlag» - Dagsavisen


ANBEFALT ALDERSGRENSE: 12 år.


Filmen inneholder en kortvarig scene med et selvmord.

Hjelpetelefoner:

Mental Helse: 116 123

Kirkens SOS: 22 40 00 40

For barn og unge:

Alarmtelefonen for barn og unge: 116 111

Kors på halsen (drevet av Røde Kors): 800 333 21

View Event →
Just a Movement
Oct
15
6:00 PM18:00
EN

Just a Movement

Copyright: TrAP

SUNDAY OCTOBER 15. 6PM @Harstad CINEMA, ROOM 2

Documentary from 2021 about Omar Blondin Diop and a tribute to Godard

The film is part of a series curated by Hanan Benammar and Brynjar Bjerkem for the art producer Transcultural Arts Production (TrAP) and will be shown in cinemas in Oslo, Trondheim, Bergen and Tromsø, as well as at the Arctic Moving Image & Film Festival in Harstad.

ABOUT JUST A MOVEMENT

Omar Blondin Diop was an activist philosophy student in Nanterre, France, when in 1967 he played himself in Jean - Luc Godard’s "La chinoise". His appearance in that film provides the only moving images of Diop in this intellectually stimulating portrait of a man striving for a permanent state of revolution in a tumultuous time that was teeming with political movements.

Diop’s friends and brothers—filmed in profile and in minimal, painterly light —recall his deep involvement in the student protests of May 1968 and his resistance in Senegal against the French- backed regime of Léopold Sédar Senghor. Interspersing the interviews with archive footage and fragments from "La chinoise" creates a complex construction of multilayered imagery. This is, then, also a film about the stylistic components used to tell a story — in this case the story of someone who can no longer tell it himself, because Diop died in 1973 in a Senegalese prison.

Ultimately, "Just a Movement" doesn’t so much explain who Omar Blondin Diop was as much as present the ways in which he lives on: in the stories and memories of his brothers, in Godard’s film, and in today’s youth movements in Senegal

Originaltitle: Juste un mouvement

Director: Vincent Meessen

Language: French, wolof and mandarin

Subtitles: English

Runtime: 1h 50 min

PG 15

Credits:

Director: Vincent Meessen

Production: Genevieve De Bauw namens Thank You & Good Night productions

Co-production: Jubilee, Spectre productions, CBA, Magellan Films

Cinematography: Vincent Pinckaers

Editing: Simon Arazi

Sound: Laszlo Umbreit

Sound Design: Rémi Gérard

Music: Wouter Vandenabeele, Bao Sissoko

View Event →
Just a Movement
Oct
15
6:00 PM18:00
NO

Just a Movement

Copyright: TrAP

SØNDAG 15. OKTOBER KL. 18:00 @Harstad Kino, SAL 2

Dokumentarfilm fra 2021 om Omar Blondin Diop og en hyllest til Godard


Filmen er del av en serie kuratert av Hanan Benammar og Brynjar Bjerkem for kunstprodusenten Transcultural Arts Production (TrAP) og vises på cinematekene i Oslo, Trondheim, Bergen og Tromsø, samt ved Arctic Moving Image & Film Festival i Harstad.

OM JUST A MOVEMENT

Omar Blondin Diop var en aktivistist og filosofistudent i Nanterre, Frankrike, da han i 1967 spilte seg selv i Jean - Luc Godards "La chinoise". Hans opptreden i den filmen gir de eneste rørende bildene av Diop i dette intellektuelt stimulerende portrettet av en mann som strever etter en permanent revolusjonstilstand i en tumultarisk tid som vrimlet av politiske bevegelser.

Diops venner og brødre – filmet i profil og i minimalt, malerisk lys – minner om hans dype engasjement i studentprotestene i mai 1968 og hans motstand i Senegal mot det franskstøttede regimet til Léopold Sédar Senghor. Å blande intervjuene med arkivopptak og fragmenter fra «La chinoise» skaper en kompleks konstruksjon av flerlagsbilder. Dette er altså også en film om de stilistiske komponentene som brukes til å fortelle en historie - i dette tilfellet historien om en som kan ikke lenger fortelle det selv, fordi Diop døde i 1973 i et senegalesisk fengsel.

Til syvende og sist forklarer ikke «Just a Movement» hvem Omar Blondin Diop var så mye som å presentere måtene han lever på: i historiene og minnene til brødrene hans, i Godards film og i dagens ungdomsbevegelser i Senegal

Originaltittel: Juste un mouvement

Regi: Vincent Meessen

Språk: Fransk, wolof og kinesisk (mandarin)

Undertekst: Engelsk

Spilletid: 1t 50 min

Aldersgrense 15 år

Tekst fra Cinemateket

TIDLØS REISE

Hvordan kan film bidra til å identifisere fordeling av økonomisk makt over tid og bidra til nytenkning om egen samtid? Det er utgangspunktet for denne serien, som består av fire afrikansk-forankrede filmer laget over et spenn på femti år.

I 1965 begynner den mauritanske filmskaperen Med Hondo med egne midler på Soleil ô, filmen som fire år senere skal bli hans spillefilmdebut. Filmen regnes i dag som en av de viktigste og samtidig tidligste afrikanske filmene. Filmen er et sterkt politisk bilde av den vanskelige tilværelsen til afrikanske lavtlønnede arbeidere i 60-tallets Paris.

AKTIVISTEN OMAR BLONDIN DIOP

I samme tidsrom begynner de venstre-politiske protestene ved de franske universi­tetene. Jean-Luc Godard drar i 1967 til universitetet i Nanterre for å observere aksjonene, ledet av legenden Daniel Cohn-Bendit. I Nanterre møter Godard den senegalesiske aktivisten Omar Blondin Diop. Godards erfaringer blir til spillefilmen La chinoise, hvor Diop inviteres til å være med. Som den eneste karakteren i filmen spiller han seg selv: som lederskikkelse i studentbevegelsen.

Diop blir senere utvist fra universitetet, men fortsetter sitt engasjement, ikke minst i hjemlandet Sénégal. I 1973 blir han arrestert for å ha planlagt kidnappingen av en fransk ambassadør og fengslet på fangeøya Gorée, og så drept. Vi viser Vincent Meessens film Just a Movement (2021) om Omar Blondin Diop. Filmen er en fri gjenskapelse av La chinoise, her med Dakar som åsted.

KINESISKE STEMMER

Hos Godard og i Just a Movement er den kinesiske stemmen (la chinoise) det røde budskapet, i form av Maos lille røde bok. I angolske Ery Clavers spillefilm Our Lady of the Chinese Shop (2022) er den kinesiske poetiske fortellerstemmen en observatør, som ser et samfunn i uro og hvordan en ny stormakt, Kina, kontinuerlig er til stede. Filmens karakterer bærer uroen i seg, men er usikre på om de vil og hvordan de kan ta kampen. Det hele nabolaget har til felles, er at de eier et eksemplar av samme religiøse fetisjen; Jomfru Maria-statuen Our Lady of the Cross (altså ikke Maos lille røde), solgt i stort omfang av innehaveren av det lokale kinesiske supermarkedet borte i gata.

ARVEN FRA KOLONIALISMEN

Serien fullføres av Alice Diops dokumentarfilm On Call (2016), som er et vitnesbyrd om situasjonen for mange flyktninger og arbeidsinnvandrere i dagens Frankrike, femti år etter Med Hondos Soleil ô. Filmen ble spilt inn over et halvt år ved et legekontor i en av Paris forsteder, hvor nyankomne migranter tilbys gratis helsehjelp. I forkant hadde Diop vært på stedet i et år som observatør. Filmen gir et klart bilde av vår tids stadig mer umenneskelige behandling av migranter, og traumene de lider under.

Arven fra kolonialismen er en av seriens to «røde tråder». Den andre er spørsmålet om hva film er i denne sammenhengen? Filmene i serien problematiserer sin egen samtid, samtidig som de gjennom formbevissthet eksperimenterer med mediet for å kunne utforske samtidige og hegemoniske maktforhold på best mulig måte.

Credits:

Director: Vincent Meessen

Production: Genevieve De Bauw namens Thank You & Good Night productions

Co-production: Jubilee, Spectre productions, CBA, Magellan Films

Cinematography: Vincent Pinckaers

Editing: Simon Arazi

Sound: Laszlo Umbreit

Sound Design: Rémi Gérard

Music: Wouter Vandenabeele, Bao Sissoko

View Event →
Exhibition event 3: End of the World / SASUSU Radio
Oct
15
3:30 PM15:30
EN

Exhibition event 3: End of the World / SASUSU Radio

Exhibition event 3 Sunday October 15. @3.30 pm at Galleri Nord-Norge

Read more about the content in the events listed below here.

(FREE ENTRY)

LIST OF EVENTS:

Friday 13 October at 17:00: Exhibition opening and live radio broadcast

Saturday 14 October at 11:30 - Artist collective SASUSU Radio in conversation with curator Kjetil Berge.

Saturday 14 October at 18:00 - Tamil food, performance and live radio broadcast

Sunday 15 October at 15:30 - Live radio broadcast

The exhibition lasts until October 22.

During ARCTIC MOVING IMAGE & FILM FESTIVAL 2023, SASUSU Radio invites to the exhibition "Verdens ende" (“The end of the world”). SASUSU Radio is a project-based artist collective consisting of Henrik Sørlid, Ellen Vikström, Mimii, Jette Graaner and Sanjey Sureshkumar.

The group works with a temple as a meeting place, a place for healing and mythology. With “The end of the world” as a direct thread between the time we live in and the end of the world, the artist group wants to create dialogue in Harstad. With a programme consisting of cooking and tea-drinking, radio programmes, music and performance, together with guests in and outside Harstad, SASUSU Radio welcomes you to life at The end of the world.

A little more about the artist collective SASUSU Radio:

SASUSU Radio is a migrant meeting place that has since 2021 searched for connections between the Eelam-Tamil island landscape and the Tamil diaspora in Norway. In the reincarnation of Eelam-Tamil culture created by encounters with and between peoples, place relations and migratory revivals, older traditions are presented in new refuges, and new traditions in older haunts. The radio's expression is channeled through collaboration and family ties that take place over time and in various works. The projects are fleeting and limitless and are shaped in the presence, where human coexistence highlights our everyday life and we who are part of it. Between physical and common points of reference, the radio tries to take root in the contexts that exist and are rooted in society, past and future.

View Event →
Utstillingsarrangement 3: Verdens ende og SASUSU Radio
Oct
15
3:30 PM15:30
NO

Utstillingsarrangement 3: Verdens ende og SASUSU Radio

UTSTILLINGSARRANGEMENT 3 SØNDAG 15. Oktober kl. 15:30 på Galleri Nord-Norge

Les mer om innholdet i arrangementene på sasusu.com her.

(GRATIS)

Utstillingen varer 13. til 22. Oktober.

ARRANGMENTSLISTE:

Fredag 13. oktober kl 17:00: Utstillingsåpning og live radioprogram

Lørdag 14. oktober kl 11:30 - Kunstnerkollektivet SASUSU Radio i samtale med kurator Kjetil Berge.

Lørdag 14. oktober kl 18:00 - Tamilsk matservering, performance og live radiosending

søndag 15. oktober kl 15:30 - Live radiosending

Under ARCTIC MOVING IMAGE & FILM FESTIVAL 2023 inviterer SASUSU Radio til utstillingen “Verdens ende” i et prosjektbasert kunstnerkollektiv bestående av Henrik Sørlid, Ellen Vikström, Mimii, Jette Graaner og Sanjey Sureshkumar.

Gruppen arbeider med et tempel som møteplass, et sted for helbredelse og mytologi. Med Verdens ende som en direkte tråd mellom tiden vi lever i og jordens undergang ønsker kunstnergruppen å skape dialog i Harstad. Med et program bestående av matlaging og te-drikking, radioprogrammer, musikk og performance sammen med gjester i og utenfor Harstad ønsker SASUSU Radio velkommen til livet på Verdens ende.

Litt mer om kunstnergruppen SASUSU Radio:

SASUSU Radio er en migrerende møteplass som har siden 2021 søkt etter forbindelser mellom det eelam-tamilske øylandskap og den tamilske diasporaen i Norge. I reinkarnasjonen av eelam-tamilsk kultur skapt ved møter med og mellom folk, stedsrelasjoner og migratoriske vekkelser presenteres eldre tradisjoner på nye tilfluktssteder, og nye tradisjoner på eldre tilholdssteder. Radioens uttrykk kanaliseres gjennom samarbeid og familiebånd som finner sted over tid og i ulike arbeider. Prosjektene er flyktige og grenseløse og formes i tilstedeværelsen, der menneskelig sameksistens fremhever hverdagen vår og vi som er en del av den. Mellom fysiske og felles holdepunkter forsøker radioen å slå røtter i de sammenhenger som finnes og som er forankret i samfunn, fortid og fremtid.

View Event →
Suspended in Celluloid - kunstnersamtale
Oct
15
2:30 PM14:30
NO

Suspended in Celluloid - kunstnersamtale

STILL: Beth von Undall, Jailbreak Brenna – 0.1: the dirty alpha , 2023

  • KUNSTINSTALLASJON I ET HOTELLROM PÅ CLARION COLLECTION HOTEL ARCTICUS

    LØRDAG 14. OKTOBER 9:00-14:00

    SØNDAG 15. OKTOBER 9:00 - 12:30

  • KUNSTERSAMTALE

    SØNDAG 15. OKTOBER 14:30 -15:00 på Harstad Kino Sal 2.

    Medvirkende: Live Drønen, Beth von Undall, Sue de Beer (Sue de Beer deltar på nett)

In a suite at the hotel Clarion Arcticus Harstad, Suspended in Celluloid presents two works dealing with questions around yearning and ghostliness, social-psychological phenomena, and the affective impacts of technology. Beth von Undall’s Jailbreak Brenna 0.1 (2023) is a video game based on the game-theoretical premise ‘the prisoner’s dilemma’, featuring the underground Berlin-persona Brenna O. In the exhibition, viewers are invited to lay down on the hotel bed and decide on whether they want to conspire with or betray this alluring figure. On the grand room’s other screen, Sue de Beer’s The Ghosts (2011) similarly includes figures from the artists’ own circle: in this film painter Jutta Koether appears in the role of a hypnotist, whose powers lead distressed clients into dream-like states of confusion and hallucination. Within the walls of the hotel room’s decades-old interiors, the longing and desire emanating from both works seems to be suspended in the air.

Curated by Live Drønen, whose longer text on the presentation will be available in the suite.

*The exhibition title is borrowed from a monologue in Sue de Beer’s The Ghosts: “When I sleep I see you suspended in celluloid, a slow moving black and white film that brings you to me in fragments, small disembodied landscapes that rush in and out of focus.”

STILL: Beth von Undall, Jailbreak Brenna – 0.1: the dirty alpha , 2023

View Event →
Suspended in Celluloid - Artist conversation
Oct
15
2:30 PM14:30
EN

Suspended in Celluloid - Artist conversation

STILL: Beth von Undall, Jailbreak Brenna – 0.1: the dirty alpha , 2023

  • ART INSTALLATION IN A SUIT AT CLARION COLLECTION HOTEL ARCTICUS

    SATURDAY 14. OCTOBER 9:00-14:00

    SUNDAY 15. OCTOBER 9:00 - 12:30

  • ARTIST TALK

    SUNDAY 15. OCTOBER 14:30 -15:00 at Harstad Cinema Sal 2.

    With: Live Drønen, Beth von Undall, Sue de Beer (Sue de Beer is participating on line)

STILL: Beth von Undall, Jailbreak Brenna – 0.1: the dirty alpha , 2023

View Event →
Frozen / AMIFF kids
Oct
15
1:00 PM13:00
EN

Frozen / AMIFF kids

Sunday 15 October 1pm. Screen 1 Harstad Kino

This year marks the 10 years anniversery of the first Frost film, and we are celebrating with a Frost party for children and children at heart at the AMIFF film festival at Harstad Kino. The film celebrates that we are all different and that it is important to accept that we are all unique. No one is perfect and everyone has qualities that make them special. Therefore, the film fits into this year's theme of AMIFF, BEND IT, MAYBE, which is intended as an open and solution-oriented call for considerations around relational themes, with a focus on identity and belonging.

In addition, the film is set in an environment that can be reminiscent of the Arctic. There is a reindeer in the film, and one of the characters Kristoffer is based on a Sami man. Nevertheless, it was not until Frost II that the Sami community was invited by Disney to give their opinion on how the Sami elements in the film should be presented.

About the movie:

When a spell enchants a kingdom into eternal winter, fearless optimist Anna decides to embark on an epic journey to find her sister Elsa, the Snow Queen, and put an end to her icy curse. She has with her on the journey the experienced mountaineer Kristoffer and his good friend, the reindeer Svein. On their journey through valleys and over mountains in a landscape reminiscent of Norway, they meet mysterious trolls and a wonderfully funny snowman called Olaf. There are magical conditions on every mountain peak and together they must fight against the icy elements to save the kingdom from eternal damnation.

Directed by Chris Buck ("Tarzan," "Surf's Up") and Jennifer Lee (screenwriter, "Rive-Rolf"), the film is produced by Peter Del Vecho ("Ole Brum," "The Princess and the Frog").

Frozen (2013) 108 minutes. Norwegian speech and text. Age limit 6 years (allowed for children from 0 years accompanied by adults)

View Event →
Frost / AMIFF barn
Oct
15
1:00 PM13:00
NO

Frost / AMIFF barn

Søndag 15. oktober kl 13:00, sal 1 , Harstad Kino

I år er det 10 år siden den første Frost-filmen kom, og vi feirer med et skikkelig Frost-party på filmfestivalen AMIFF på Harstad Kino, for barn i alle aldre.

Filmen feirer at vi alle er forskjellige og at det er viktig å akseptere at vi alle er unike. Ingen er perfekte og alle har egenskaper som gjør dem spesielle, så det er viktig å huske å ikke skjule de fine egenskapene som gjør deg til den du er. På denne måten passer filmen perfekt inn i årets tema til AMIFF, BEND IT, MAYBE, som er tenkt som en åpen og løsningsorientert oppfordring til betraktninger rundt relasjonelle temaer, med fokus på identitet og tilhørighet.

I tillegg er jo filmen satt i et miljø som kan minne ganske mye om Norge og Arktis. Det er et reinsdyr i filmen, og en av karakterene Kristoffer er basert på en samisk mann. Likevel, det var ikke før i Frost II at det samiske miljøet ble invitert med av Disney til å si sin mening om hvordan de samiske elementene i filmen skulle stå fram.

Om filmen:

Når en trolldom forhekser et kongedømme til evig vinter, bestemmer den uredde optimisten Anna, seg for å legge ut på en episk reise for å finne sin søster Elsa, Snødronningen og sette en stopper for hennes iskalde forbannelse. Med seg på reisen har hun den erfarne fjellfareren Kristoffer og hans gode venn, reinsdyret Svein. På reisen gjennom dal og over fjell i ett landskap som minner om Norge, møter de mystiske troll og en fantastisk morsom snømann som heter Olaf. Det er magiske tilstander på hver en fjelltopp og de må sammen kjempe mot de iskalde elementene for å redde kongeriket fra evig forbannelse.

Regi er ved Chris Buck ("Tarzan," "Surf's Up") og Jennifer Lee (screenwriter, "Rive-Rolf"), filmen er produsert av Peter Del Vecho ("Ole Brum," "Prinsessen og frosken").

Frost (2013) 108 minutter. Norsk tale og tekst. Aldersgrense 6 år (tillatt for barn fra 0 år i følge med voksne)

View Event →
Oct
15
12:30 PM12:30
NO

Prolazi izmedju 1980-2021 (Passages between 1980-2021)

Still fra Prolazi izmedju 1980-2021

SØNDAG 15. OKTOBER 12:30 @ HARSTAD KINO, SAL 2

«Prolazi izmedju 1980-2021» er Tromsø Kunstforenings kandidat til Artists' Film International 2023.

I «Prolazi izmedju 1980-2021 (Passages between 1980-2021)» jobber Avdagic med fem voksne bosniere/nordmenn som kom til Norge som barneflyktninger på begynnelsen av 90-tallet under konflikten i det tidligere Jugoslavia.

Sammen fremfører gruppen vitnesbyrd, samlet fra medlemmer av deres foreldres og besteforeldres generasjon. Vitneforklaringene sporer utviklingen av konflikten i det tidligere Jugoslavia i perioden mellom 1980-1995.

Mellom lesningene avbryter deltakerne rollene sine, de bytter mellom språk og deltar i samtaler der de diskuterer sine erfaringer rundt nasjonal, sosial og politisk tilhørighet.

Aldersgrense 15 år

Stillbilde fra Prolazi izmedju 1980-2021



View Event →
Oct
15
12:30 PM12:30
EN

Prolazi izmedju 1980-2021 (Passages between 1980-2021)

Still from Prolazi izmedju 1980-2021

SUNDAY OCTOBER 15. 12:30 PM @ HARSTAD CINEMA, ROOM 2

"Prolazi izmedju 1980-2021" is Tromsø Kunstforening's selection for Artists' Film International 2023. PG 15

In "Prolazi izmedju 1980-2021 (Passages between 1980-2021)" Avdagic works with five adult Bosnian/Norwegians who came to Norway as child refugees in the early 90s during the conflict in the former Yugoslavia.

Together, the group performs testimonies, gathered from members of their parents' and grandparents' generation. The testimonies trace the development of the conflict in the former Yugoslavia in the period between 1980-1995.

In-between the readings, the participants interrupt their roles, they switch between languages and engage in conversations where they discuss their experiences surrounding national, social, and political affiliation.

Still from Prolazi izmedju 1980-2021



View Event →
Oct
15
10:00 AM10:00
NO

Kunstverksted for barn

Foto: Kjersti G. Gjærum

(Verkstedet er FULLT for AMIFF2023 per. 10.10.23)

Søndag 15. oktober 10:00-10:45 @Harstad Kino

Kunstverksted for barn i alder 2 - 5 år. Den erfarene verkstedlederen, kunstneren Dora Galveia, vil ta med barna og foreldrene deres på en spennende reise i kunstneriske uttrykk relatert til film.

Max 10 barn.

Foresatte må være med barna.

Gratis, men påmelding nødvendig. Påmelding kan gjøre via epost til verkstedleder Dora på dora.galveia @ gmail.com

Sted: i kinoens foaje

View Event →
Oct
15
10:00 AM10:00
EN

Art workshop for kids

Photo: Kjersti G. Gjærum

(THE WORKSHOP FOR AMIFF2023 IS NOW FULL 10.10.23)

Sunday October 15. 10PM @Harstad Cinema

Art workshop for children aged 2-5 years of age. The experienced workshop leader, artist Dora Galveia, will take the kids and their parents on an exciting journey in artistic expressions related to film.

Maximum 10 children.

Guardians must be with the kids throughout the session.

Free, but signing up is necessary. You can do so to Dora at dora.galveia @ gmail.com

Location: Harstad Cinema, foaje

View Event →
Suspended in Celluloid - kunstinstallasjon
Oct
15
9:00 AM09:00
NO

Suspended in Celluloid - kunstinstallasjon

STILL: Beth von Undall, Jailbreak Brenna – 0.1: the dirty alpha , 2023

  • KUNSTINSTALLASJON I ET HOTELLROM PÅ CLARION COLLECTION HOTEL ARCTICUS (gratis inngang)

    LØRDAG 14. OKTOBER 9:00-14:00

    SØNDAG 15. OKTOBER 9:00 - 12:30

  • KUNSTERSAMTALE (gratis inngang)

    SØNDAG 15. OKTOBER 14:30 -15:00 på Harstad Kino Sal 2.

    Medvirkende: Live Drønen, Beth von Undall, Sue de Beer (Sue de Beer deltar på nett)

In a suite at the hotel Clarion Arcticus Harstad, Suspended in Celluloid presents two works dealing with questions around ghostliness, social-psychological phenomena, and the affective impacts of technology. Beth von Undall’s Jailbreak Brenna 0.1 (2023) is a video game based on the game-theoretical premise ‘the prisoner’s dilemma’, featuring the underground Berlin-persona Brenna O. In the exhibition, viewers are invited to lay down on the hotel bed and decide on whether they want to conspire with or betray this alluring figure. On the grand room’s other screen, Sue de Beer’s The Ghosts (2011) similarly includes figures from the artists’ own circle: in this film painter Jutta Koether appears in the role of a hypnotist, whose powers lead distressed clients into dream-like states of confusion and hallucination. Within the walls of the hotel room’s decades-old interiors, the longing and desire emanating from both works seems to be suspended in the air.

Curated by Live Drønen, whose longer text on the presentation will be available in the suite.

*The exhibition title is borrowed from a monologue in Sue de Beer’s The Ghosts: “When I sleep I see you suspended in celluloid, a slow moving black and white film that brings you to me in fragments, small disembodied landscapes that rush in and out of focus.”

STILL: Beth von Undall, Jailbreak Brenna – 0.1: the dirty alpha , 2023

View Event →
Suspended in Celluloid - Art installation
Oct
15
9:00 AM09:00
EN

Suspended in Celluloid - Art installation

STILL: Beth von Undall, Jailbreak Brenna – 0.1: the dirty alpha , 2023

  • ART INSTALLATION IN A SUIT AT CLARION COLLECTION HOTEL ARCTICUS (Free entry)

    SATURDAY 14. OCTOBER 9:00-14:00

    SUNDAY 15. OCTOBER 9:00 - 12:30

  • ARTIST TALK (Free entry)

    SUNDAY 15. OCTOBER 14:30 -15:00 at Harstad Cinema Sal 2.

    With: Live Drønen, Beth von Undall, Sue de Beer (Sue de Beer is participating on line)

In a suite at the hotel Clarion Arcticus Harstad, Suspended in Celluloid presents two works dealing with questions around ghostliness, social-psychological phenomena, and the affective impacts of technology. Beth von Undall’s Jailbreak Brenna 0.1 (2023) is a video game based on the game-theoretical premise ‘the prisoner’s dilemma’, featuring the underground Berlin-persona Brenna O. In the exhibition, viewers are invited to lay down on the hotel bed and decide on whether they want to conspire with or betray this alluring figure. On the grand room’s other screen, Sue de Beer’s The Ghosts (2011) similarly includes figures from the artists’ own circle: in this film painter Jutta Koether appears in the role of a hypnotist, whose powers lead distressed clients into dream-like states of confusion and hallucination. Within the walls of the hotel room’s decades-old interiors, the longing and desire emanating from both works seems to be suspended in the air.

Curated by Live Drønen, whose longer text on the presentation will be available in the suite.

*The exhibition title is borrowed from a monologue in Sue de Beer’s The Ghosts: “When I sleep I see you suspended in celluloid, a slow moving black and white film that brings you to me in fragments, small disembodied landscapes that rush in and out of focus.”

STILL: Beth von Undall, Jailbreak Brenna – 0.1: the dirty alpha , 2023

View Event →
Alanngut Killinganni (The Edge of the Shadows)
Oct
14
9:00 PM21:00
NO

Alanngut Killinganni (The Edge of the Shadows)

LØRDAG 14. Oktober. Harstad Kino

SKREKKFILM FRA GRØNLAND

Regi: Malik Kleist. Grønland (2023). Engelske undertekster. 119 minutter.

Aldersgrense 15 år

For første gang er Grønland med i konkurransen om å bli kåret til å vinne Nordisk råds filmpris. Nå har du den unike sjansen til å se den grønlandske filmen som er nominert.

Her er grunnen Nordisk råd har gitt for å nominere denne filmen:

“Med sin unike evne til å bygge på inuittiske fortellinger og mytologi kombinerer regissøren i Alanngut Killinganni (The Edge of the Shadows) moderne fortellerteknikk med humor og grøss fra den muntlige grønlandske fortellertradisjonen. Et av filmens sentrale elementer er altså dens bruk av grønlandske fortellinger og mytologi, som er vevd inn i historien på en naturlig og autentisk måte.

De grønlandske landskapene inngår også som et sentralt element i filmen, der betagende utsikter over fjellene og havet danner en fantastisk kulisse for handlingen. De vakre landskapene forsterker en følelse av frykt og uro og tilføyer en ekstra dimensjon til den spennende handlingen.

Filmen utforsker viktige temaer relatert til sorg, fellesskap og tradisjon. Det ses i sammenstøtet mellom sivilisasjoner, by og land, og det naturlige og det mystiske samt i respekten for natur og historie. Det finnes ting der ute som vi ikke kjenner til. Filmen plasserer seg elegant i den nyere tradisjonen med “arctic chills” fra det høye nord.”


OM FILMEN:

Åtte år har gått siden seks ungdommer ble angrepet av en Qivittoq (en grønlandsk sagnfigur). Tuuma er turistguide på Grønland og seiler ofte med turister i dette arktiske området. På en tur vil de to danske turistene dra til stedet for angrepet og klarer å overtale en motvillig Tuuma. Hans dårlige magefølelse blir dessverre en realitet og de to turistene forsvinner. Tuuma seiler raskt tilbake til Nuuk for å få hjelp fra politiet, som til å begynne med ikke tar han på alvor. Men er det lurt å gå tilbake og se etter turistene, når Qivittoqs er i fjellet? I denne filmen blir vi ikke utsatt for monstre, vampyrer eller zombier. The Edge of the Shadow utforsker et skummelt vesen fra inuittenes mytolog, hvis man forlot samfunnet av sjalusi, sinne eller skam og dro til fjells for å leve alene kunne man bli en qvittoq. Her er mytologien iscenesatt i et klassisk lavbudsjetts-skrekkfilmformat. 

View Event →
Alanngut Killinganni (The Edge of the Shadows)
Oct
14
9:00 PM21:00
EN

Alanngut Killinganni (The Edge of the Shadows)

SATURDAY 14 October. Harstad Cinema

HORROR FILM FROM GREENLAND

Director: Malik Kleist. Greenland (2023). English subtitles. 119 minutes. PG 15

For the first time, Greenland is in the competition for the Nordic Council's film prize. Now you have the unique chance to watch the Greenlandic film that has been nominated.

Here is the reason the Nordic Council has given for nominating this film:

"With his unique ability to build on Inuit stories and mythology, the director in Alanngut Killinganni (The Edge of the Shadows) combines modern storytelling techniques with humor and horror from the oral Greenlandic storytelling tradition. One of the film's central elements is therefore its use of Greenlandic stories and mythology, which are woven into the story in a natural and authentic way.

The Greenlandic landscapes are also included as a central element in the film, where breathtaking views of the mountains and the sea form a fantastic backdrop for the action. The beautiful landscapes enhance a sense of fear and unease and add an extra dimension to the exciting action.

The film explores important themes related to grief, community and tradition. It is seen in the clash between civilisations, city and country, and the natural and the mystical as well as in the respect for nature and history. There are things out there that we don't know about. The film places itself elegantly in the more recent tradition of "arctic chills" from the high north."

ABOUT THE MOVIE:

Eight years have passed since six young people were attacked by a Qivittoq (a Greenlandic legendary figure). Tuuma is a tourist guide in Greenland and often sails with tourists in this arctic area. On a trip, the two Danish tourists want to go to the site of the attack and manage to persuade a reluctant Tuuma. His bad feeling unfortunately becomes a reality and the two tourists disappear. Tuuma quickly sails back to Nuuk to get help from the police, who at first do not take him seriously. But is it a good idea to go back and look for the tourists, when the Qivittoqs are in the mountains? In this film we are not exposed to monsters, vampires or zombies. The Edge of the Shadow explores a scary being from Inuit mythology, if you left society out of jealousy, anger or shame and went to the mountains to live alone you could become a qvittoq. Here, the mythology is staged in a classic low-budget horror film format.

View Event →
Utstillingsarrangement 2: Verdens ende og SASUSU Radio
Oct
14
6:00 PM18:00
NO

Utstillingsarrangement 2: Verdens ende og SASUSU Radio

UTSTILLINGSARRANGEMENT 2 LØRDAG 14. Oktober kl. 18:00 på Galleri Nord-Norge

Mer info om dette arrangementet kommer snart!

(GRATIS)

Utstillingen varer 13. til 22. Oktober.

ARRANGMENTSLISTE:

Fredag 13. oktober kl 17:00: Utstillingsåpning og live radioprogram

Lørdag 14. oktober kl 11:30 - Kunstnerkollektivet SASUSU Radio i samtale med kurator Kjetil Berge.

Lørdag 14. oktober kl 18:00 - Tamilsk matservering, performance og live radiosending (mer informasjon kommer)

søndag 15. oktober kl 15:30 - Live radiosending (mer informasjon kommer)

Under ARCTIC MOVING IMAGE & FILM FESTIVAL 2023 inviterer SASUSU Radio til utstillingen “Verdens ende” i et prosjektbasert kunstnerkollektiv bestående av Henrik Sørlid, Ellen Vikström, Mimii, Jette Graaner og Sanjey Sureshkumar.

Gruppen arbeider med et tempel som møteplass, et sted for helbredelse og mytologi. Med Verdens ende som en direkte tråd mellom tiden vi lever i og jordens undergang ønsker kunstnergruppen å skape dialog i Harstad. Med et program bestående av matlaging og te-drikking, radioprogrammer, musikk og performance sammen med gjester i og utenfor Harstad ønsker SASUSU Radio velkommen til livet på Verdens ende.

Litt mer om kunstnergruppen SASUSU Radio:

SASUSU Radio er en migrerende møteplass som har siden 2021 søkt etter forbindelser mellom det eelam-tamilske øylandskap og den tamilske diasporaen i Norge. I reinkarnasjonen av eelam-tamilsk kultur skapt ved møter med og mellom folk, stedsrelasjoner og migratoriske vekkelser presenteres eldre tradisjoner på nye tilfluktssteder, og nye tradisjoner på eldre tilholdssteder. Radioens uttrykk kanaliseres gjennom samarbeid og familiebånd som finner sted over tid og i ulike arbeider. Prosjektene er flyktige og grenseløse og formes i tilstedeværelsen, der menneskelig sameksistens fremhever hverdagen vår og vi som er en del av den. Mellom fysiske og felles holdepunkter forsøker radioen å slå røtter i de sammenhenger som finnes og som er forankret i samfunn, fortid og fremtid.

View Event →
Exhibition event 2: End of the World / SASUSU Radio
Oct
14
6:00 PM18:00
EN

Exhibition event 2: End of the World / SASUSU Radio

Exhibition event 2 Thursday October 14. @6.pm at Galleri Nord-Norge

Read more about the content of the events at this exhibition at sasusu.com here.

(FREE ENTRY)

LIST OF EVENTS:

Friday 13 October at 17:00: Exhibition opening and live radio broadcast

Saturday 14 October at 11:30 - Artist collective SASUSU Radio in conversation with curator Kjetil Berge.

Saturday 14 October at 18:00 - Tamil food, performance and live radio broadcast

Sunday 15 October at 15:30 - Live radio broadcast

The exhibition lasts until October 22.

During ARCTIC MOVING IMAGE & FILM FESTIVAL 2023, SASUSU Radio invites to the exhibition "Verdens ende" (“The end of the world”). SASUSU Radio is a project-based artist collective consisting of Henrik Sørlid, Ellen Vikström, Mimii, Jette Graaner and Sanjey Sureshkumar.

The group works with a temple as a meeting place, a place for healing and mythology. With “The end of the world” as a direct thread between the time we live in and the end of the world, the artist group wants to create dialogue in Harstad. With a programme consisting of cooking and tea-drinking, radio programmes, music and performance, together with guests in and outside Harstad, SASUSU Radio welcomes you to life at The end of the world.

A little more about the artist collective SASUSU Radio:

SASUSU Radio is a migrant meeting place that has since 2021 searched for connections between the Eelam-Tamil island landscape and the Tamil diaspora in Norway. In the reincarnation of Eelam-Tamil culture created by encounters with and between peoples, place relations and migratory revivals, older traditions are presented in new refuges, and new traditions in older haunts. The radio's expression is channeled through collaboration and family ties that take place over time and in various works. The projects are fleeting and limitless and are shaped in the presence, where human coexistence highlights our everyday life and we who are part of it. Between physical and common points of reference, the radio tries to take root in the contexts that exist and are rooted in society, past and future.

View Event →
I CAME HERE TO LEARN - Filmkunstskolen i Kabelvåg UiT
Oct
14
4:00 PM16:00
NO

I CAME HERE TO LEARN - Filmkunstskolen i Kabelvåg UiT

LØRDAG 14. Oktober 16:00 @Harstad Kino, sal 2

I CAME HERE TO LEARN

Filmkunstskolen i Kabelvåg (FiK) viser I CAME HERE TO LEARN; et program bestående av kortfilmer, skissefilmer og skoleoppgaver som alle er skapt av filmskolens nåværende studenter. Programmet viser skolens filmspråklige mangfold, hvor både det tekniske, estetiske og narrative utforskes og utfordres. Programtittelen, I CAME HERE TO LEARN, er hentet fra et tidligere utkast fra én av filmene; en ydmyk kommentar til det landskapet filmen beveger seg i. Det er også et løfte. Det samme løftet finnes i hele programmet, hvor publikum vil oppleve skisser fremdeles i prosess så vel som ferdige verk. Med det får man et unikt innblikk i hvordan studentene på filmkunstskolen i Kabelvåg lærer om det bevegelige bildet – akkurat nå.

Program:

Feelings From Another World (7 min) Abel Skancke Aarflot

OverwritingMemory_FullHD.mp4 (7 min) Tandi Reason Dahl

Indimellem tænker jeg på denne sang / Once in a While I Think of This Song (8 min) Nanna Hovedskov

Maskin / Machine (5 min) Thale Stana

Fags Talking (10 min) Jack S. Lowe & Hanna Persson

Lofoten 7.December / Lofoten 7 December (12 min) Mads Toft Hansen

Til fredag / For Friday (3 min) Nora Aarrestad

Aldersgrense 15 år

View Event →
I CAME HERE TO LEARN - The Film Arts School in Kabelvåg UiT
Oct
14
4:00 PM16:00
EN

I CAME HERE TO LEARN - The Film Arts School in Kabelvåg UiT

LØRDAG 14. Oktober 4 PM @Harstad Kino, sal 2

I CAME HERE TO LEARN

The Film Arts School in Kabelvåg (FiK) shows I CAME HERE TO LEARN; a programme consisting of short films, sketch films and school assignments, all created by the film school's current students. The programme shows the school's film language diversity, where both the technical, aesthetic and narrative aspects are explored and challenged. The program title, I CAME HERE TO LEARN, is taken from an earlier draft of one of the films; a humble comment on the landscape the film moves in. It is also a promise. The same promise is found throughout the programme, where the audience will experience sketches still in process as well as finished works. With it, you get a unique insight into how the students at the film art school in Kabelvåg are learning about the moving image - right now.

Programme:

Feelings From Another World (7 min) Abel Skancke Aarflot

OverwritingMemory_FullHD.mp4 (7 min) Tandi Reason Dahl

Indimellem tænker jeg på denne sang / Once in a While I Think of This Song (8 min) Nanna Hovedskov

Maskin / Machine (5 min) Thale Stana

Fags Talking (10 min) Jack S. Lowe & Hanna Persson

Lofoten 7.December / Lofoten 7 December (12 min) Mads Toft Hansen

Til fredag / For Friday (3 min) Nora Aarrestad

PG 15 år

View Event →
Weeds and Aliens
Oct
14
2:00 PM14:00
NO

Weeds and Aliens

Stillbilde fra Fatou Åsbakk’s film “Acting out fourteen in front of an audience, to be able to fully appreciate soon becoming forty a.k.a. finished researching and start life 4 real, according to Jung”

LØRDAG 14. Oktober kl. 14:00-15:30 Harstad Kino, Sal 2

Kunstfilmprogram: Weeds and Aliens

Kuratert av Ida Lykken Ghosh/ Atelier Nord

Samtale etter visningen med kurator Ida og kunstnerne Fatou Åsbakk og Eli Mai Huang Nesse.


Programmet samler syv kunstnere, med verk fra 1987 til 2023. Med en oppfordring til omfavnelse, gjennom dagdrøm, humor, empati og åpenhet.


FILMLISTE:


  •  Eli Mai Huang: I Forgot My Grandparents’ Names

    8:42 min. 2018

  • Sunil Gupta: Cock Crazy or scared stiff

    5.27 min.1992/ 93

  • Marte Gunnufsen: Queen!

    4:20 min. 2018

  • Qi Tan: Shadow Bugs

    6:50 min. 2021

  • Inger Lise Hansen: Static

    4:43 min. 1995

  • Ann-Elise Pettersen Hyndøy: Terra Pax (Drøm)

    20:45 min. 1987

  • Fatou Åsbakk: Acting out fourteen in front of an audience, to be able to fully appreciate soon becoming forty a.k.a. finished researching and start life 4 real, according to Jung

    2 min. 2023

 

Tittelen er hentet fra en bok av billedkunstner, moteskaper og fotograf Benjamin Alexander Huseby fra 2015. Boken beskrives som «en tilfeldig samling av noen vidunderlige, nyttige planter, vanligvis regnet som ugress.» Nyttevekstenes historie blir i boken satt i sammenheng med menneske og sivilisasjon, jordbruk og migrasjon. Ved å sammenstille ugress og menneskeheten beskriver Huseby en følelse av å være mellom steder og en tilstand mellom bevegelse og forlatthet.

 


Stillbilder fra  Eli Mai Huang’s film: I Forgot My Grandparents’ Names

View Event →
Weeds and Aliens
Oct
14
2:00 PM14:00
EN

Weeds and Aliens

Still from Fatou Åsbakk’s film “Acting out fourteen in front of an audience, to be able to fully appreciate soon becoming forty a.k.a. finished researching and start life 4 real, according to Jung”

SATURDAY OCTOBER 14. 2PM-3:30PM. HARSTAD CINEMA - CINEMAROOM 2

Artfilmprogram: Weeds and Aliens

Curated by Ida Lykken Ghosh/ Atelier Nord

Artists in conversation with curator after screening: Fatou Åsbakk and Eli Mai Huang Nesse.


This eclectic program brings together seven artists, showing works spanning from 1987 to 2023. Encouraging a position of embrace, through daydreaming, with humor and a sense of open-mindedness.


LIST OF FILMS:


  •  Eli Mai Huang: I Forgot My Grandparents’ Names

    8:42 min. 2018

  • Sunil Gupta: Cock Crazy or scared stiff

    5.27 min.1992/ 93

  • Marte Gunnufsen: Queen!

    4:20 min. 2018

  • Qi Tan: Shadow Bugs

    6:50 min. 2021

  • Inger Lise Hansen: Static

    4:43 min. 1995

  • Ann-Elise Pettersen Hyndøy: Terra Pax (Drøm)

    20:45 min. 1987

  • Fatou Åsbakk: Acting out fourteen in front of an audience, to be able to fully appreciate soon becoming forty a.k.a. finished researching and start life 4 real, according to Jung

    2 min. 2023

 

The title derives from a book by artist, fashion designer and photographer Benjamin Alexander Huseby from 2015. Described as an “occasionally arbitrary collection of photographs of some rather wonderful, useful plants, normally considered weeds,” the story of weeds is the story of man and civilisation, of agriculture and migration. Juxtaposing weeds and humanity, Huseby describes being between places and a present condition between velocity and abandonment.

 

Stills fro  Eli Mai Huang’s film: I Forgot My Grandparents’ Names

Aldersgrense 15 år

View Event →
Panel Discussion: - Bend it, maybe
Oct
14
12:00 PM12:00
EN

Panel Discussion: - Bend it, maybe

SATURDAY 14 OCTOBER AT: 12:00- 12:00, GALLERI NORD-NORGE

A panel discussion revolving around the theme for AMIFF 2023; BEND IT, MAYBE

FREE EVENT at GALLERY NORD-NORGE: Normanns gate 1, 9405 Harstad

Panelists: SASUSU RADIO (artist collective), Louisa Minkin (artist), and Davvet B. Solbakk (journalist and activist). Moderator: Hanne Hammer Stien (art historian, UiT The Arctic University of Norway)

Curator Kjetil Berge is behind this year’s theme, BEND IT, MAYBE. Here is the curator text:

"This year's festival title, BENDIT, MAYBE, is conceived as an open and solution-oriented call for deliberations on relational themes, with a focus on identity and affiliation.

These themes are constant topics in human interaction. In social media the stream of opinions flows on a large and persistent battlefield full of combative headlines with polarising and predictable arguments. Trolls and bots fight to publicise othering opinions with hateful headlines about people they don’t think belong. A bullying attitude meant to exclude people from the public debate as well as IRL.

BEND IT, MAYBE encourages a position of embrace, it shows the beginning of a curve, that can accommodate and change direction. It is humorous, invites reflection and deliberation and is an alternative to a default defensive stance. To envisage flexibility, afterthought, inclusion and open-mindedness as effective tools in relational power structures seems radical at this point.”

-Kjetil Berge

View Event →
Paneldiskusjon: - Bend it, maybe
Oct
14
12:00 PM12:00
NO

Paneldiskusjon: - Bend it, maybe

LØRDAG 14. OKTOBER KL: 12:00 - 13:00, GALLERI NORD-NORGE

En panelsamtale som dreier rundt tema for AMIFF 2023; BEND IT, MAYBE

GRATIS EVENT på GALLERI NORD-NORGE: Normanns gate 1, 9405 Harstad

Paneldeltakere: SASUSU RADIO (kunstnerkollektiv), Louisa Minkin (kunstner). og Davvet B. Solbakk (journalist og aktivist). Moderator: Hanne Hammer Stien (førsteamanuensis i kunsthistorie ved UiT Norges arktiske universitet)

Årets tema for AMIFF er utarbeidet av Kjetil Berge. Her er hans kuratortekst:

«Årets festivaltittel, BEND IT, MAYBE, er tenkt som ei åpen og løysningsorientert oppfordring til betraktningar rundt relasjonelle tema, med fokus på identitet og tilhørighet.

Desse temaene er stadig på dagsorden. I sosiale medier flyt meiningsstraumen på ei stor og vedvarande slagmark full av stridbare overskrifter med polariserande og forutsigbar tenkning. Troll og robotar kjempar for å publisere meningar med hatefulle overskrifter om folk dei ikkje trur høyrer til. Det er ei haldning meint til å ekskludere folk fra den offentlige debatten så vel som IRL.

BEND IT, MAYBE oppfordrar til ei omfavning, og beskriv begynnelsen på ein boge, noko som kan vidast ut og endre retning. Overskrifta er humoristisk og inviterer til refleksjon, om- og ettertanke og er eit alternativ til ein standard forsvars posisjon. Å sjå for seg fleksibilitet, fundering, inkludering, empati og vidsyn som effektive verktøy i relasjonelle maktforhold synest radikalt på dette punktet.

- Kjetil Berge

View Event →
Artist talk: End of the World / SASUSU Radio
Oct
14
11:30 AM11:30
EN

Artist talk: End of the World / SASUSU Radio

Artist talk Saturday October 14. at 11.30 am at Galleri Nord-Norge

(FREE ENTRY)

Read more about the content of the events at sasusu.com here.

LIST OF EVENTS:

Friday 13 October at 17:00: Exhibition opening and live radio broadcast

Saturday 14 October at 11:30 - Artist collective SASUSU Radio in conversation with curator Kjetil Berge.

Saturday 14 October at 18:00 - Tamil food, performance and live radio broadcast

Sunday 15 October at 15:30 - Live radio broadcast

The exhibition lasts until October 22.

During ARCTIC MOVING IMAGE & FILM FESTIVAL 2023, SASUSU Radio invites to the exhibition "Verdens ende" (“The end of the world”). SASUSU Radio is a project-based artist collective consisting of Henrik Sørlid, Ellen Vikström, Mimii, Jette Graaner and Sanjey Sureshkumar.

The group works with a temple as a meeting place, a place for healing and mythology. With “The end of the world” as a direct thread between the time we live in and the end of the world, the artist group wants to create dialogue in Harstad. With a programme consisting of cooking and tea-drinking, radio programmes, music and performance, together with guests in and outside Harstad, SASUSU Radio welcomes you to life at The end of the world.

A little more about the artist collective SASUSU Radio:

SASUSU Radio is a migrant meeting place that has since 2021 searched for connections between the Eelam-Tamil island landscape and the Tamil diaspora in Norway. In the reincarnation of Eelam-Tamil culture created by encounters with and between peoples, place relations and migratory revivals, older traditions are presented in new refuges, and new traditions in older haunts. The radio's expression is channeled through collaboration and family ties that take place over time and in various works. The projects are fleeting and limitless and are shaped in the presence, where human coexistence highlights our everyday life and we who are part of it. Between physical and common points of reference, the radio tries to take root in the contexts that exist and are rooted in society, past and future.

View Event →
Kunstnersamtale: Verdens ende / SASUSU Radio
Oct
14
11:30 AM11:30
NO

Kunstnersamtale: Verdens ende / SASUSU Radio

KUNSTNERSAMTALE LØRDAG 14. Oktober kl. 11:30 på Galleri Nord-Norge

(GRATIS)

Utstillingen varer frem til 22. Oktober.

Les mer om utstilingen og innholdet i arrangementene på utstillingen her.

ARRANGMENTSLISTE:

Fredag 13. oktober kl 17:00: Utstillingsåpning og live radioprogram

Lørdag 14. oktober kl 11:30 - Kunstnerkollektivet SASUSU Radio i samtale med kurator Kjetil Berge.

Lørdag 14. oktober kl 18:00 - Tamilsk matservering, performance og live radiosending

søndag 15. oktober kl 15:30 - Live radiosending

Under ARCTIC MOVING IMAGE & FILM FESTIVAL 2023 inviterer SASUSU Radio til utstillingen “Verdens ende” i et prosjektbasert kunstnerkollektiv bestående av Henrik Sørlid, Ellen Vikström, Mimii, Jette Graaner og Sanjey Sureshkumar. Lørdag 14. oktober kl 11:30 kan du høre kunstnerne i samtale med kurator Kjetil Berge.

Gruppen arbeider med et tempel som møteplass, et sted for helbredelse og mytologi. Med Verdens ende som en direkte tråd mellom tiden vi lever i og jordens undergang ønsker kunstnergruppen å skape dialog i Harstad. Med et program bestående av matlaging og te-drikking, radioprogrammer, musikk og performance sammen med gjester i og utenfor Harstad ønsker SASUSU Radio velkommen til livet på Verdens ende.

Litt mer om kunstnergruppen SASUSU Radio:

SASUSU Radio er en migrerende møteplass som har siden 2021 søkt etter forbindelser mellom det eelam-tamilske øylandskap og den tamilske diasporaen i Norge. I reinkarnasjonen av eelam-tamilsk kultur skapt ved møter med og mellom folk, stedsrelasjoner og migratoriske vekkelser presenteres eldre tradisjoner på nye tilfluktssteder, og nye tradisjoner på eldre tilholdssteder. Radioens uttrykk kanaliseres gjennom samarbeid og familiebånd som finner sted over tid og i ulike arbeider. Prosjektene er flyktige og grenseløse og formes i tilstedeværelsen, der menneskelig sameksistens fremhever hverdagen vår og vi som er en del av den. Mellom fysiske og felles holdepunkter forsøker radioen å slå røtter i de sammenhenger som finnes og som er forankret i samfunn, fortid og fremtid.

View Event →
Suspended in Celluloid - Art installation
Oct
14
9:00 AM09:00
EN

Suspended in Celluloid - Art installation

STILL: Beth von Undall, Jailbreak Brenna – 0.1: the dirty alpha , 2023

  • ART INSTALLATION IN A SUIT AT CLARION COLLECTION HOTEL ARCTICUS (free engry)

    SATURDAY 14. OCTOBER 9:00-14:00

    SUNDAY 15. OCTOBER 9:00 - 12:30

  • ARTIST TALK (free enry)

    SUNDAY 15. OCTOBER 14:30 -15:00 at Harstad Cinema Sal 2.

    With: Live Drønen, Beth von Undall, Sue de Beer (Sue de Beer is participating on line)

In a suite at the hotel Clarion Arcticus Harstad, Suspended in Celluloid presents two works dealing with questions around ghostliness, social-psychological phenomena, and the affective impacts of technology. Beth von Undall’s Jailbreak Brenna 0.1 (2023) is a video game based on the game-theoretical premise ‘the prisoner’s dilemma’, featuring the underground Berlin-persona Brenna O. In the exhibition, viewers are invited to lay down on the hotel bed and decide on whether they want to conspire with or betray this alluring figure. On the grand room’s other screen, Sue de Beer’s The Ghosts (2011) similarly includes figures from the artists’ own circle: in this film painter Jutta Koether appears in the role of a hypnotist, whose powers lead distressed clients into dream-like states of confusion and hallucination. Within the walls of the hotel room’s decades-old interiors, the longing and desire emanating from both works seems to be suspended in the air.

Curated by Live Drønen, whose longer text on the presentation will be available in the suite.

*The exhibition title is borrowed from a monologue in Sue de Beer’s The Ghosts: “When I sleep I see you suspended in celluloid, a slow moving black and white film that brings you to me in fragments, small disembodied landscapes that rush in and out of focus.”

STILL: Beth von Undall, Jailbreak Brenna – 0.1: the dirty alpha , 2023

View Event →
Suspended in Celluloid - kunstinstallasjon
Oct
14
9:00 AM09:00
NO

Suspended in Celluloid - kunstinstallasjon

STILL: Beth von Undall, Jailbreak Brenna – 0.1: the dirty alpha , 2023

  • KUNSTINSTALLASJON I ET HOTELLROM PÅ CLARION COLLECTION HOTEL ARCTICUS (gratis inngang)

    LØRDAG 14. OKTOBER 9:00-14:00

    SØNDAG 15. OKTOBER 9:00 - 12:30

  • KUNSTERSAMTALE (gratis inngang)

    SØNDAG 15. OKTOBER 14:30 -15:00 på Harstad Kino Sal 2.

    Medvirkende: Live Drønen, Beth von Undall, Sue de Beer (Sue de Beer deltar på nett)

In a suite at the hotel Clarion Arcticus Harstad, Suspended in Celluloid presents two works dealing with questions around ghostliness, social-psychological phenomena, and the affective impacts of technology. Beth von Undall’s Jailbreak Brenna 0.1 (2023) is a video game based on the game-theoretical premise ‘the prisoner’s dilemma’, featuring the underground Berlin-persona Brenna O. In the exhibition, viewers are invited to lay down on the hotel bed and decide on whether they want to conspire with or betray this alluring figure. On the grand room’s other screen, Sue de Beer’s The Ghosts (2011) similarly includes figures from the artists’ own circle: in this film painter Jutta Koether appears in the role of a hypnotist, whose powers lead distressed clients into dream-like states of confusion and hallucination. Within the walls of the hotel room’s decades-old interiors, the longing and desire emanating from both works seems to be suspended in the air.

Curated by Live Drønen, whose longer text on the presentation will be available in the suite.

*The exhibition title is borrowed from a monologue in Sue de Beer’s The Ghosts: “When I sleep I see you suspended in celluloid, a slow moving black and white film that brings you to me in fragments, small disembodied landscapes that rush in and out of focus.”

STILL: Beth von Undall, Jailbreak Brenna – 0.1: the dirty alpha , 2023

View Event →