Back to All Events

HC Gilje filmprogram

Harstad Kino, sal 1

Kunstnerpresentasjon med HC Gilje hvor han vil vise og snakke om tidligere filmer og utdrag fra installasjoner, i tillegg til å presentere The intimacy of strangers som er bestillingsverk til årets festival.

Barents (mare incognitum)¬¬, 5 min, 2015. Bestillingsverk for Dark Ecology

Vardø Kystopprøret 2, 5:30, 2022. Utdrag fra installasjon.

entangled, 2 min, 2018. Utdrag fra installasjon.

rift, 6:30 min, 2017. Bestillingsverk for Vertical Cinema, med lyd av Justin Bennett.

The intimacy of strangers, 10 min, 2022. Bestillingsverk for AMIFF 2022.

Les om HC Gilje her.


Barents (mare incognitum)¬¬, 5 min, 2015. Bestillingsverk for Dark Ecology

Et utsyn over Barentshavet som roterer sakte: opp blir ned, øst blir vest. Det eneste du ser er det mørke havet med bølger, grå himmel og skyer mot den skarpe skillelinjen i horisonten. Ingen tegn til land, ingen båter, ingen oljerigger, ingen fly, ingen måker. Bare hav og himmel.

Barents (mare incognitum) ble filmet nær grensen mellom Norge og Russland, med kameraet rettet mot Nordpolen. Kameraet som brukes er mitt spesialbygde orbitalkamera.

Vardø Kystopprøret 2, 5:30, 2022. Utdrag fra installasjon.

Et utdrag fra ett av flere verk jeg laget og viste i Vardø, på oppdrag fra Nordnorsk Kunstnersenter. Jeg laget en serie arbeider med tittelen Vardø Kystopprøret, basert på 3D-skanning av noe av utstyret som brukes av kystfiskere. Jeg ble spesielt fascinert av de intense fargene på fiskelinene (farger som tilsynelatende ikke har noen praktisk funksjon da de brukes så dypt i havet at det ikke er lys), og hvordan disse svært konkrete gjenstandene ble til abstrakte fargepunkter.

entangled, 2 min, 2018. Utdrag fra installasjon.

En sky av hvite punkter som virvler rundt i et svart rom. Basert på en 3d-skanning av kunstneren i skogsomgivelser.

Arbeidet utviklet seg fra tanker rundt den uklare grensen mellom meg og omgivelsene.

Verden er allerede i oss. Omtrent halvparten av cellene i kroppen vår inneholder ikke vårt eget DNA. Luften vi puster inn, maten vi spiser, inkludert kjemikalier, hormoner, antibiotika og tungmetaller som havner i næringskjeden, blir en del av oss. Sansene våre er samtidig grense og filter for omverdenen. Teknologi påvirker persepsjonen på flere måter – den gjør oss i stand til å sanse og reagere på omverden på nye måter. Som Gregory Bateson, antropolog, samfunnsviter og kybernetiker, sa det: For en blind mann og hans stokk, er stokken en del av "meg"?

rift, 6:30 min, 2017. Bestillingsverk for Vertical Cinema, med lyd av Justin Bennett.

rift er en film om petrokjemikalier og de ulike holdbarhetene involvert i prosessen fra plankton til olje til plast. Den tar for seg forholdet mellom dybde og tid gjennom jordens lag, kreftene som må til for å omdanne sollys til mat for planter, plantematerie til råolje, så utvinningen av olje og produksjonen av plast som kombinert med blekk (et annet petrokjemisk produkt) til slutt omdannes til fargerik emballasje for forbruksvarer. Slik emballasje kastes gjerne og havner i havet og i jorda. Der har emballasjen mye lengre nedbrytningstid enn varen den fungerte som innpakking for, en varighet langt utover levetiden til personen som kjøpte varen eller bedriften som laget den.

Dette høres kanskje ut som en dyster film, men det er også en film som feirer bevegelse, energi og farger, akkompagnert av Justin Bennetts groovy lydspor. Det er min hyllest til den newzealandske kunstneren og filmskaperen Len Lye.

Rift ble laget på bestilling for Dark Ecology, til programmet Vertical Cinema hvor samtlige verk var i 35 mm cinemascope-format projisert vertikalt.

rift består av 10 000 mikroskopbilder av plastemballasje fra forbruksvarer.

The intimacy of strangers, 2022

The intimacy of strangers er et verk laget for AMIFF som utforsker de mikroskopiske landskapene til lav som lever på en stein i steingjerdet rundt Trondenes Kirke.

Utover de ekstreme variasjonene i utseende, tekstur og farge, har lav blitt kroneksemplet for en ny biologiforståelse som utfordrer ideen om individet og supplerer evolusjonsteorien. Lav eksponerer også grensene for menneskets kunnskap, noe som er utforsket hos tenkere som Alexander Bogdanov, Lynn Margulis, Donna Haraway og Merlin Sheldrake.

Lav spiser stein. Gjennom en prosess som kalles forvitring vokser laven inn i steinen og injiserer sterke kjemikalier. Slik utvinner den mineraler som deretter blir en del av økosystemet (og kan til og med ende opp i kroppen din). Når lav dør blir de til det første næringsrike jordlaget. De eldste kjente lavartene er 9000 år gamle.

Det mest slående er at lav ikke er én organisme, men en symbiose av flere organismer fra ulike riker: Hovedsakelig en sopp som slår seg sammen med en organisme som driver fotosyntese, bestående av enten alger eller bakterier.

I evolusjonssammenheng, når en gren på livets tre vokser ut fra en annen, betyr dette at en ny organisme med litt andre egenskaper har utviklet seg fra modergrenen. Det som skjer med lav er at grener fra helt ulike deler av treet konvergerer, eller vokser sammen, og får et helt nytt sett med egenskaper.

Filmen er laget ved hjelp av en datastyrt mekanisk plattform og et digitalt mikroskop som kombinerer nesten 50 000 mikroskopbilder til miniatyrlandskap.

Under festivalen kan man ta seg en tur til Trondenes og se på steinen i steingjerdet.

Lydspor av HC Gilje, med trommer av Justin Bennett.

Les mer om verket på bloggen til kunstneren her.


Earlier Event: October 14
History is a Black Circle
Later Event: October 14
Helene Sommer filmprogram 1