Harstad Kino, sal 2
Vi viser et todelt retrospektivt program med kunstner Helene Sommer med utvalgte filmer fra perioden 2007 – 2022. Dette er program 2.
Programmet vil introduseres av kunstneren.
Døgnfluens Paradoks, 2019-22, 8 min
Variations of Max, 23 min. 2010.
Igjen, gjennom hjertet, 30. min. 2018/ 2022.
Om filmene:
Døgnfluens paradoks tar utgangspunkt i Svolvær Filmteaters arkitektur og forbindelsen til lokalbefolkningens minner, kollektive hukommelse og historie.
Kinoen som ble bygget i 1938 deler bygg med rådhuset, og mye av originalinteriøret til kinoen er fremdeles intakt. Den har hatt en sentral rolle i livene til befolkningen gjennom flere generasjoner, men spiller paradoksalt nok en marginal rolle i den offisielt nedskrevne lokalhistorien.
Døgnfluens paradoks handler om hva kinoens rom og det paradoksalt varige nærværet av det flyktige, reflekterer og produserer.
Opprinnelig vist som en flerkanals installasjon og del av utstillingen “I lag, I mørket. Forestillinger fra et filmteater” kuratert av Torill Østby Haaland ved NNKS (Nordnorsk kunstsenter) i 2019.
HD 8. min, 2019/ 2022 Norsk m/engelsk undertekst.
“Variations of Max” er en videomontasje som fletter sammen kunstnerens familiehistorie som strekker seg tilbake til Tyskland, med den tyske verdenshistorieboken “Synchronoptische Weltgeschichte” (synkronoptisk verdenshistorie) og biografien til dens forfatter Arno Peters.
“Synchronoptische Weltgeschichte” blir brukt som et tidskart til å plassere og kontekstualisere familiehistorien, med bilder samplet fra en rekke steder, som alle refereres til i boka.
Gjennom bruk av arkiver, bøker, filmer, nyheter, slektsforsker, minner og ren spekulasjon veves historiene sammen. Fortellerstemmen tilhører en eldre tysk kvinne, med kraftig tysk aksent, noe som gjør kunstneren som protagonist og førsteperson, fiktiv.
DVD, 23 min, 2010. Engelsk.
Igjen, gjennom hjertet er basert på et omfattende arkiv med film, video, bilder og lyd fra kunstnerens onkel Steinar (1922-2018). Prosjektet tar utgangspunkt i hans iherdige dokumentasjon av livet og ser på hvordan dette påvirket hans biografi, hukommelse og måter å se på. Steinar begynte å fotografere og filme på 1940-tallet og fortsatte ustanselig hele livet, til tross for tap av synet de siste årene. Arkivet (16mm, 8mm, super 8, VHS, Hi8, SD, HD) dokumenterer både dagliglivet og viktige anledninger. Steinars opptak er ledsaget av samtaler med ham om hans impuls og drivkraft til å dokumentere, samt avdekker sentrale og tragiske hendelser som har påvirket både behovet for å dokumentere og hans tilnærming til materialet han samler. Steinar så sin iver etter å dokumentere som en nevrose og følte seg naken uten kamera.
Prosjektets tittel er avledet fra den etymologiske opprinnelsen til det engelske ordet record som benyttes i dag om opptak med film, foto og lyd samt nedskrivning. Det latinske ordet recordari betyr å fortelle og å huske. Re betyr å gå tilbake til opprinnelsen og å gjenta. Core betyr hjerte.
HD, 30 min. 2018/ 2022. Norsk med engelsk undertekst.