HEIS (CHRONIQUES) - NORGESPREMIERE
For information in english, please scroll down
Eksklusiv norgespremiere!
Anaïs Volpé
Harstad Kino
Kr 110,- / Gratis med festivalpass, men billett må hentes ut på Harstad Kino
Fransk, med engelsk underteksting
Pia er 25 år gammel og flytter tilbake til sin familie med mål om en bedre start i livet. Sam, tvillingbroren, lever fortsatt hjemme hos moren, han har ikke levd livet på samme måte som søsteren gjør, og han angrer på det. Hvem har rett? Mellom kjærlighet og sinne, frigjøring og skyld, er HEIS en familiehistorie. Med sin kombinasjon av gammel og ny teknologi (VHS og HD), et hypersamtidig og nostalgisk blikk, fanger Anais sin generasjons tidsånd, barn fra 90-tallet og voksne fra 2010-tallet, i det hun selv kaller for «emergency-cinema». Men Anaïs tar også for seg og utforsker universelle og tidløse problemstillinger og okkupasjoner i mennesket, som familie, skyld, og den daglige kampen mellom hode, kropp og hjerte, derav det greske heis: å bli ett.
Cross-media prosjektet "HEIS", er et av flere verk som bidrar til å skape forbindelse mellom kinoen og rommet utenfor, og som forener ulike kunstuttrykk og medier. Det består av en spillefilm "-heis (chroniques)"(90´) som vises i kinoen, en web tv-serie "-heis (pile ou face)" (50´) i fem deler med elleve minutter lange episoder, som kan ses isolert som kortfilmer, men som henger sammen, og en kunstinstallasjon "_heis (on the wall)" bestående av ulike medier, både fysiske og digitale, som peker på både spillefilmen og web tv-serien.
Regi og manus: Anaïs Volpé , 2016, France. Medvirkende: Akéla Sari, Matthieu Longatte, Anaïs Volpé, Émilia Derou-Bernal, Alexandre Desane, Laura François, Malec Démiaro. Genre: Drama/ Eksperimentell Språk: Fransk. Distributør: Anaïs Volpé TERRITOIRE(S). Lengde: 1 t. 32 min. Aldersgrense: 15 år.
INFORMATION IN ENGLISH
Director: Anaïs Volpé, France, 2016.
Venue: Harstad Kino
NOK 110,-
French language, English subtitles
Pia is 25 years old, after struggling against life issues, she feels desperate by its toughness and have to move back to her family home. Her main goal is to come back for a better start. Sam, her twin brother, still lives at the mom’s house, he doesn’t handle his life the same way his sister does and he rejects it. Who is right, who is wrong ? Between love and anger, emancipation and guilt, HEIS is a blood and a life story : a family tale. With its combination of old and new technology (VHS and HD), with a combination of a hypermodern and nostalgic look, Anais captures the spirit of her generation, children from the 90s and adults from the 2010s, a style she calls "emergency cinema". But Anaïs also explores universal issues and occupations, such as family, guilt, and the daily struggle between our mind, body and heart, hence the Greek word "heis": to become one.
The cross-media project "HEIS" is one of several works that expands the notion of cinema, combining different art expressions and media technologt. The whole project consists of "heis (chroniques)" (90'), a feature film in the cinema, a five-part web television series "pile ou face" (50') and an art installation "_heis (on the wall)" consisting of various media, both physical and digital, which point to both the feature film and the web tv series.
« The themes that Anaïs deals with in her story are essential, important, serious, but the freedom so powerful that the film exudes lightness and grace. Enormous grace. »
Women Occupy Hollywood
« The sensory experience of HEIS brings to mind a house of mirrors, in which each frame introduces a new contextual perspective; adding depth and layers of empathetic qualities
to that which has come before.»
Archive Collective Magazine
Directors note:
_heis (chroniques) is a two speeds film, two languages dedicated to two generations, youth and parents. This is a love and a anger story, an emancipation and a guilt story, a blood and a life story : a family story.
No matter the period, the country and the language, this theme stays very complicated.
_heis (chroniques) is the mothers’ worrying, the daughters’ desire, the sons’ resignation or maybe the opposite. It’s the salt and the sugar of the brotherhood.The bitterness of intolerance, the sweetness of understanding.The right to go or the duty to stay Families are like elevators, if you mess with the buttons, you can get stuck.But it’s hard not to take it as you can’t go through 80 floors without an elevator.
Director and screenplay: Anaïs Volpé , 2016, France. Starring: Akéla Sari, Matthieu Longatte, Anaïs Volpé, Émilia Derou-Bernal, Alexandre Desane, Laura François, Malec Démiaro. Genre: Drama/ Experimental. Language: French. Distributor: Anaïs Volpé TERRITOIRE(S). Length: 1 hr. 32 min.