Filtering by: NO

BAUTA+ODDA
Oct
21
5:30 PM17:30
NO

BAUTA+ODDA

bauta.røldal.png

Paul Tunge og Egil Håskjold Larsen.

Harstad Kino

Bauta og Odda er del av en utforskende og eksperimenterende triologi om norsk arkitektur på film, laget av to unike og kompromissløse filmskapere innen norsk samtidsfilm, Paul Tunge og Egil Håskjold Larsen. Et samarbeid som har ført til et særegent studium det anbefales å se resultatet av på stort lerret, og som kan gi en ny opplevelse av rom og arkitektur. Multikunstner Kim Hiorthøy har laget musikken til begge filmene.

Bauta er en kortdokumentar som utforsker offentlige, monumentale bygg i Norge - bygg i stein og betong. Til felles har de at de er ønsket revet, eller ikke tillegges særlig estetisk verdi. Men hva når menneskene er ute av byggene og de får stå for seg selv? Filmen er en langsom studie av modernisme og brutalisme vi oppfatter som ikonisk i norsk offentlighet.

Odda: Regissørene vandrer gjennom Odda smelteverk, og tar hele filmen i én tagning.En fascinerende reise i et forlatt smelteverk som symbol på de store forandringene mange kommuner går gjennom.

Bauta

Regi: Paul Tunge og Egil Håskjold Larsen, Manus: Paul Tunge, Egil Håskjold Larsen. Produsent: Andrea Berntsen Ottmar Musikk: Kim Hiorthøy.

Odda

Regi,foto,produsent: Egil Håskjold Larsen og Paul Tunge, Musikk: Kim Hiorthøy

Språk: ingen dialog. Spilletid: 66 min.

View Event →
STREAM
Oct
21
4:30 PM16:30
NO

STREAM

Stream, installation Small Projects (2018)

Stream, installation Small Projects (2018)

Søndag 21. okt kl 16.30 / LIVE STREAM / HARSTAD CINEMA SAL 2

In “Stream”, by Alfred Benedict Marasigan, the artist will do a live stream from a non-place in Harstad, inviting the audience to see the stream live in the cinema, on location with the artist or online. A homage to light, place, and the moment. Inspired by the widespread use of livestreaming across all online media and the peculiar popularity of Norwegian slow TV, the project responds to the seemingly minute, banal, and insignificant narratives being told every day.

Artist statement

My practice revolves around Canadian geographer Edward Relph’s “sense of place.” I’ve always made art in relation to where I am and I often investigate the questions “Why am I here?” and “Who am I where? How or in what form?” Introspection, phenomenology, and cultural geography are significant elements of my practice.

I am a Filipino gay millennial middle-class contemporary artist; these identifiers I use for myself carry individually charged associations that I struggle to escape, embrace, repurpose, and reevaluate every day. Landscape painting has often been my entry point, middle ground, and safe space for these inquiries, and it has helped me situate myself in a world where I keep questioning who I was, am, and should be.

Currently, I have been concerned with how these questions are recontextualized by my stay in Tromsø. I can feel my worldview changing drastically in a very peculiar place in the world, and I continuously attempt to negotiate my conflicted existence into historical and technological spaces through my new media works. Ultimately, the spatio-bigoraphical elements of my works consistently explore the complexities and ambiguities of belonging.

Stream, Tromsø (2018).

Stream, Tromsø (2018).

Alfred Marasigan (b. 1992) is born and raised in Batangas, Philippines. He graduated from Ateneo de Manila University and have taught visual art history, painting, and aesthetics in that institution. His background in landscape painting led to a spatio-biographical practice informed by cultural geography, local Romanticisms, and virtuality. He is currently taking up his MA in Contemporary Art at Kunstakademiet i Tromsø. At the moment, his works are concerned with his experiences in Northern Norway. His other artworks have also been included in various local and foreign exhibitions in and publications with Small Projects (Tromsø), c3 Contemporary Art Space (Melbourne), The Geffen Contemporary at MOCA (Los Angeles), Galerie Métanoïa (Paris), Poh Chang Academy (Thailand), Cultural Center fo the Philippines (Pasay City), Toshima City Hall (Tokyo), Metropolitan Museum of Manila (Manila); and publications like Fordham University’s CURA Magazine, SFMoMA’s Tumblr, and Ateneo’s Heights, among others

Screenshots Stream, Tromsø (2018)

Screenshots Stream, Tromsø (2018)

View Event →
LIVE CINEMA PERFORMANCE #1 + klubbkveld og PARALLAX
Oct
20
to Oct 21
NO

LIVE CINEMA PERFORMANCE #1 + klubbkveld og PARALLAX

  • Harstad kino, City Bar and Diner (map)
  • Google Calendar ICS
Still Parallax (2018)

Still Parallax (2018)

PARALLAX / I LOOP I KINOENS ÅPNINGSTIDER / KINOENS FOAJE / HARSTAD KINO

Regi og manus: Eili Bråstad Johannessen, Foto: Zoe Schmederer, Klipp: Truls Krane Meby, Lyd: Amund Ulvestad, Skuespiller: Fredson Bessa, År: Norge/Tyskland 2018

LIVE CINEMA PERFORMANCE #1 + KLUBBKVELD / LØRDAG 20. OKT KL. 22.30 / CITY

Live Cinema Performance #1

av Eili Bråstad Johannessen med Tooji Sakutan & Redrop

Publikum inviteres til å bli med en audiovisuell reise der lys, lyd, bilde og bevegelse smelter sammen til en kombinasjon av filmskaping og performancekunst.

Eili Bråstad Johannessen er fra Nord-Troms men tilbringer mye tid i Berlin hvor hun jobber som fotograf, filmkunstner og manusforfatter. Gjennom sin facinasjon for undergrunn-klubbscenen og eksperimentell film har hun fått inspirasjon til prosjektet Live Cimena Performance. Det er planlagt flere performancer med dette konseptet, hvorav AMIFF nå vil vise den første av dem.

DSC09940.jpeg

Redrop alias Anthony Georges Patrice er en Berlin-basert elektronisk musiker og DJ Han har gjennom mange år fyllt opp dansegulv i bl.a. Paris og Berlin, og han jobber også med sitt mer eksperimentelle sideprosjekt AGXP. Han vil gjøre lyd på Live Cinema Performance #1, og vil også spille på klubbkvelden.

AGP_c_17.jpeg

Tooji Sakutan er en norsk-persisk multikunstner bosatt i Oslo. Han er en dedikert LHBT-aktivist, skriver musikk på internasjonalt nivå og han er forfatter. I Live Cinema Performance #1 er han med som danser/scenekunstner, og vil med sin usedvanlige innlevelse gi det han kan for publikum. 

Tooji_0920143_.jpg

View Event →
LARS LAUMANN FILMPROGRAM
Oct
20
6:00 PM18:00
NO

LARS LAUMANN FILMPROGRAM

Berlinmuren, Maureen Paley, London og VIVII, Oslo

Berlinmuren, Maureen Paley, London og VIVII, Oslo

ÅRETS RETROSPEKTIV AV ETABLERT KUNSTNERPROFIL

STED: HARSTAD KINO OG BIBLIOTEKET I HARSTAD


Filmvisningene innledes av Helga-Marie Nordby og avsluttes med en samtale mellom kunstner og kurator.

LØRDAG 20. OKT KL.18.00// FILMPROGRAM OG SAMTALE MED KURATOR// HARSTAD KINO SAL 2

KONTINUERLIGE VISNINGER 19. OKT KL.10.00-16.00 OG 20. OKT KL. 10.00-14.00// SWEDISH BOOK STORE (2007) AND DUETT /MED STYRKEN I VÅR TRO I EN SANG) (2010) // BIBLIOTEKET I HARSTAD

Duett (Med styrken i vår tro i en sang, i en sang), 2010, video for monitor, 4 minutes (loop)

Swedish Book Store, 2007, video for monitor, 2 minutes 54 seconds (loop)


FILMPROGRAM LARS LAUMANN

LØRDAG 20. OKTOBER KL. 18.00 I HARSTAD KINO SAL 2

MORRISSEY FORETELLING THE DEATH OF DIANA

2006 (16 min), norsk voice over

Filmen er en montasje av eksisterende filmklipp som utvikler seg til en konspiratorisk og labyrintisk fortelling om to populærkulturelle ikoner.

BERLINMUREN 2008 (24 min), engelsk

Filmen tar for seg historien til den svenske kvinnen Eija- Riita Berliner-Mauer og hennes kjærlighetsforhold til Berlinmuren som hun giftet seg med i 1979 og tok etternavnet til. I filmen beskriver hun sitt seksuelle og følelsesmessige forhold til objekter, og spesielt til Berlinmuren. Hun snakker også om den sorgen hun har opplevd etter at hun mistet sin ’mann’, da Berlinmuren ble revet i 1989.

PRIMA, SECUNDA, Africa 2014 (22 min), norsk

Filmen tar utgangspunkt i norsk og afrikansk kystkultur med et fokus på eksport av norsk tørrfisk, utgjør en odyssé gjennom de vidt forskjellige miljøene i Norge og Vest- Afrika som oppstår omkring denne industrien. Filmen ble laget i samarbeid med kunstneren Kjersti G. Andvig i forbindelse med Grunnlovsjubileet i 2014.

SEASON OF MIGRATION TO THE NORTH 2016 (23 min), engelsk

I denne filmen forteller Eddie Ismael sin historie etter å ha ankommet Norge som flyktning fra Sudan. Som en parallell historie gjenfortelles dagboksnotatene til Ruth Maier som kom som østerriksk flyktning til Norge under andre verdenskrig. Filmen kobler på denne måten samtiden til historien og det internasjonale til det lokale.

Season of migration to the north, Maureen Paley, London og VIVII, Oslo

Season of migration to the north, Maureen Paley, London og VIVII, Oslo


IMG_1586.JPG

Om
Lars Laumann (f. 1975) er en av Norges mest anerkjente kunstnere internasjonalt. Etter mange år i utlandet bl.a. Berlin og Brüssel, er han nå igjen basert i sin fødeby Brønnøysund. Hans filmer og installasjoner bryter ned grenser mellom dokumentar og iscenesettelse, lånt og skapt, fiksjon og fakta. Gjennom å filme, redigere og sammenstille funnet materiale og erfarte fortellinger, skaper Laumann virtuose filmcollager med et omfattende persongalleri. Han henter sin inspirasjon fra populærkulturens utkanter og utforsker mennesker som befinner seg utenfor normen. Tvetydighet og det usikre angir grunntonen i hans filmer. Med et globalt blikk på så vel populærkulturelle ikoner som samtidige politiske forhold, belyser han de mer komplekse kreftene i vår kultur. Lars har bl.a. blitt vist ved prestisjetunge institusjoner som MoMA og New Museum i New York, samt Kunsthalle Basel og Tate Modern. I Norge har han bl.a. vært presentert på Nasjonalmuseet, Astrup Fearnley og Kunstnernes Hus, og i 2017 var han nominert til Lorck Schives kunstpris. AMIFF 2018 vil presentere en retrospektiv av Laumanns filmer.


 

View Event →
INTERNATIONAL OPEN CALL 2018
Oct
20
12:30 PM12:30
NO

INTERNATIONAL OPEN CALL 2018

fisk_2 (1).jpg

LØRDAG 20. OKT KL.12.30 / KINOPROGRAM / HARSTAD KINO SAL 2

SØNDAG 21. OKT KL.16.30 / LIVE STREAM / HARSTAD KINO SAL 2

På denne tredje utgaven av AMIFF fikk vi inn over 500 bidrag i vår Open Call, som favnet alt fra fiksjon, dokumentar og animasjon, til eksperimentell videokunst og hybridfilm, fra kunstnere og filmskapere rundt om i hele verden innen både film- og kunstfeltet. Open Call programansvarlig, Helene Eggen, sammen med festivalsjef Helene Hokland, har gjort et utvalg på seks filmer til hovedprogrammet, samt verket Stream͟ av Alfred Benedict Marasigan, der kunstneren vil gjøre en livestream fra et landskap i Harstad, som publikum kan se direkte i kinoen. En hyllest til lys, sted og øyeblikket inspirert av livestreamingens utbredte bruk i alle media og de særegne norske sakte-TV sendingene. Verkene dekker et bredt spekter av land, alder, form og uttrykk, og holder et høyt kunstnerisk nivå. De responderer alle på årets tema "Periferier", være seg sosiologisk, geografisk, tematisk eller formmessig. Flere i gråsonen mellom kino- og gallerifilm. Vi møter, en ensom fisk i et spøkelsesaktig og fjerntliggende samfunn langt nord på Island i Ólafsfjörður (Fisk). Den eneste overlevende etter et katastrofalt båtforlis i norske arktiske farvann i Stamsund, fortalt på teatralsk, selvrefleksivt og ironisk vis (Leirdue). Kaoset en fars plutselige død etterlater i form dobbel identitet og mørke hemmeligheter (Silvia in the waves og After). En livstrøtt tolk som får livet snudd på hodet av en krisetelefon fra en fremmed (Happy new year). Og post-rasjonaliseringen av en ung jentes rusavhengighet fortalt som et visuelt dikt (Snow white cologne). Noen av filmskaperne vil være til stede på AMIFF for samtale etter visningene.

KINOPROGRAM

FISK

Anton Benois & Beth Dillon, Island/Norge, 2015, 9.46 min

LEIRDUE

Trygve Luktvasslimo, Norge, 2018, 9 min

SILVIA IN THE WAVES

Giovana Olmos , Canada, 2017, 13 min

AFTER

Hanna Jalali, Ukrainia/Iran, 2016, 20 min

HAPPY NEW YEAR

Brandon Grötzinger & Wander Theunis, Nederland, 2018, 8.51 min

SNOW WHITE COLOGNE

Amanda Eliasson, Sverige/England, 2018, 6.20 min

FISK

A short film produced in collaboration between Anton Benois (AUS, RUS, based in Trondheim, Norway) and Beth Dillon (AUS, based in Lausanne, Switzerland) during a 2-month winter residency at Listhus Artspace in Ólafsfjörður, north Iceland. The film follows the small-town wanderings of a literal fish out of water that appears at dawn on the harbour shore then proceeds to explore the streets and interiors of the remote town before returning to the ocean at nightfall. It is a ghostly presence, a mute observer who haunts the various sites of the village, including a cod-processing plant, a petrol station and a local home. Fisk provides a portrait of remote and exoticised localities from the perspective of the outsider, exploring feelings of disorientation and displacement within a winter landscape of long nights, twilight glows, sub-zero temperatures and heavy snows. It is also a meditation on the decline of the herring fishing industry in North Iceland, musing on themes of absence and nostalgia for past prosperity.

Fisk_1.jpg

In a collaborative project ongoing for the past 4 years, artists Anton Benois (AUS, RUS, previously based in Tromsø, now based in Trondheim, Norway) and Beth Dillon (AUS, based in Geneva, Switzerland) present acts of landscape appreciation that incorporate elements of sculpture, video and performance. The work engages with shared narratives and images of the tourist and travelling artist, adopting a playful approach to behaviours of sightseeing and being seen, processes of repetition and exchange, and the aestheticisation of everyday rituals and actions.

LEIRDUE

Leirdue (Clay Pigeon) is a short film based on the story of young man Azaar who’s the sole survivor from a shipwreck and who then ends up in a TV interview. On this project Luktvasslimo has worked with Synne Bjørbæk whose daily engagement is as serving deputy mayor of Bodø. Leirdue is her debut on screen. The other lead is played by Benjamin Hov Golas, a 15-year old talent who’s just about to leave Lofoten for his musical studies. The film looks at how alienating the screen format might appear when you try to mould a life drama or two into it. The music for Leirdue is composed by Luktvasslimo himself and his two cats (!) and produced in collaboration with musician Alan Stones.

Benjamin 6crop.jpg

Trygve Luktvasslimo (1978) is a visual artist based on Valberg in Lofoten. Luktvasslimo’s work has been shown internationally in galleries, museums and festivals. He holds an MFA from Malmö Art Academy. Trygve Luktvasslimo’s recent films investigate how spiritual concepts like preaching and prophecy gets translated into entertainment and media through its idolized figures. Earlier work includes A Life with no Echo, a trilogy of films based on fictive pop star Thor and the characters and events surrounding Thor’s life. A Life with no Echo looks at the isolation and loneliness of megalomania and unwarranted artistic freedom. Thor is played by Trygve Luktvasslimo and the films include fantastic performances from renowned actors Joana Barrios, Filipe Vargas and Suzana Borges.

SILVIA IN THE WAVES

Noa struggles to honor the identity of his recently deceased parent while his mother tries to uphold the appearance of a conventional family. Grief and fantasy entwine to reveal the complex relationship between history and erasure, identity and memory.

Silvia in the waves_still 5.jpg

Giovana Olmos was born in Mexico City in 1995. She is based in Montreal since 2006. Her work earned her an entrance bursary at Concordia University for outstanding portfolio in film production. During her undergraduate degree, she was awarded two production grants. Her magical realism short Mapou (2015) screened in many North American LGBT film festivals including Inside Out Toronto. Her second short, Silvia in the waves (2017) is still in the festival circuit with more than 15 international selections, a world premiere at the Festival International du Film Indépendant de Bordeaux and a merit awarded by the Chicago Int'l Film Festival’s CineYouth Film Fest. She is a longtime volunteer videographer in the LGBT organization African Rainbow, which she follows from Toronto to Brussels.

AFTER

This is about the mess that we leave behind after leaving the life, and people who have to solve it or merely accept and tolerate. Bohdan’s father was died and Vera also lost her husband. They meet on this common ground of loss. At the funeral, they find out new hidden facts about dead Georgy.

After (8).png

Hanna Jalali was born in Kharkiv, Ukraine. Studied at the Institute of journalism of Taras Shevchenko Kyiv National University (B. A.). In 2015 she was graduated from Kyiv National I.K. Karpenko-Kary Theater, Cinema and Television University. M. A. in Documentary Directing and Film Production. "After" - her first short feature after graduating.

HAPPY NEW YEAR

On the last day of the year, a dispirited work-at-home phone interpreter has her moribund life turned upside down when she answers an unexpected emergency call.

KALÍ_CHRONIÁ_still_1.png

Dutch natives Brandon Grötzinger (1991) and Wander Theunis (1989) graduated as a sound designer and a screenwriter respectively from Amsterdam's Netherlands Film Academy in 2015. They have, since then, worked — each in his own field — on several shorts and feature film projects, before making their debut as co-writer-directors in 2018 with their tragicomical short film KALÍ CHRONIÁ (HAPPY NEW YEAR).

SNOW WHITE COLOGNE

Snow White Cologne is a visual poem, post-rationalising the struggle and recovery of my younger sister's drug addiction. There's love and loss, good and bad.

SnowWhiteCologne4.jpg

Amanda Eliasson (b.1990) is a Swedish animation director who recently graduated with an MA in animation from the Royal College of Art, London. Now she’s working as a freelance animation director in the UK.


STREAM

Stream is my homage to light, place, and the moment. Inspired by the widespread use of livestreaming across all online media and the peculiar popularity of Norwegian slow TV, the project responds to the seemingly minute, banal, and insignificant narratives being told every day.

Artist statement

My practice revolves around Canadian geographer Edward Relph’s “sense of place.” I’ve always made art in relation to where I am and I often investigate the questions “Why am I here?” and “Who am I where? How or in what form?” Introspection, phenomenology, and cultural geography are significant elements of my practice.

I am a Filipino gay millennial middle-class contemporary artist; these identifiers I use for myself carry individually charged associations that I struggle to escape, embrace, repurpose, and reevaluate every day. Landscape painting has often been my entry point, middle ground, and safe space for these inquiries, and it has helped me situate myself in a world where I keep questioning who I was, am, and should be.

Currently, I have been concerned with how these questions are recontextualized by my stay in Tromsø. I can feel my worldview changing drastically in a very peculiar place in the world, and I continuously attempt to negotiate my conflicted existence into historical and technological spaces through my new media works. Ultimately, the spatio-bigoraphical elements of my works consistently explore the complexities and ambiguities of belonging.

Stream - installation shot 3.jpg

Alfred Marasigan (b. 1992) is born and raised in Batangas, Philippines. He graduated from Ateneo de Manila University and have taught visual art history, painting, and aesthetics in that institution. His background in landscape painting led to a spatio-biographical practice informed by cultural geography, local Romanticisms, and virtuality. He is currently taking up his MA in Contemporary Art at Kunstakademiet i Tromsø. At the moment, his works are concerned with his experiences in Northern Norway. His other artworks have also been included in various local and foreign exhibitions in and publications with Small Projects (Tromsø), c3 Contemporary Art Space (Melbourne), The Geffen Contemporary at MOCA (Los Angeles), Galerie Métanoïa (Paris), Poh Chang Academy (Thailand), Cultural Center fo the Philippines (Pasay City), Toshima City Hall (Tokyo), Metropolitan Museum of Manila (Manila); and publications like Fordham University’s CURA Magazine, SFMoMA’s Tumblr, and Ateneo’s Heights, among others.

View Event →
SHUT UP CHILD, THIS AIN`T BINGO
Oct
19
to Oct 20
NO

SHUT UP CHILD, THIS AIN`T BINGO

Foto: Kjersti Andvig

Foto: Kjersti Andvig

ÅRETS RETROSPEKTIV AV ETABLERT KUNSTNERPROFIL


STED: HARSTAD KINO OG BIBLIOTEKET I HARSTAD

FREDAG 19. OKT KL.21.30 // SHUT UP CHILD, THIS AIN`T BINGO//HARSTAD KINO SAL 2

LØRDAG 20. OKT KL.18.00// FILMPROGRAM OG SAMTALE MED KURATOR// HARSTAD KINO SAL 2

KONTINUERLIGE VISNINGER 19. OKT KL.10.00-16.00 OG 20. OKT KL. 10.00-14.00// BOOK STORE SCENE (2007) OG DUETT (2010) // BIBLIOTEKET I HARSTAD



Filmvisningene innledes av Helga-Marie Nordby og avsluttes med en samtale mellom kunstner og kurator.

FILMPROGRAM LARS LAUMANN

FREDAG 19. OKTOBER KL. 21.30 I HARSTAD KINO SAL 2

SHUT UP CHILD, THIS AIN`T BINGO 2009, (59 min), engelsk uten tekster

Filmen er et dokumentarisk portrett av forholdet mellom den norske kunstneren Kjersti Andvig og insatte Carlton Turner som sitter på «death row» i et fengsel i Texas. Carlton og Kjersti innleder et romantisk og kunstnerisk samarbeid. Laget i samarbeid mellom Lars Laumann og Kjersti Andvig. (Foto over: Kjersti Andvig)

LØRDAG 20. OKTOBER KL. 18.00 I HARSTAD KINO SAL 2

MORRISSEY FORETELLING THE DEATH OF DIANA

2006 (16 min), norsk voice over

Filmen er en montasje av eksisterende filmklipp som utvikler seg til en konspiratorisk og labyrintisk fortelling om to populærkulturelle ikoner.

BERLINMUREN 2008 (24 min), engelsk

Filmen tar for seg historien til den svenske kvinnen Eija- Riita Berliner-Mauer og hennes kjærlighetsforhold til Berlinmuren som hun giftet seg med i 1979 og tok etternavnet til. I filmen beskriver hun sitt seksuelle og følelsesmessige forhold til objekter, og spesielt til Berlinmuren. Hun snakker også om den sorgen hun har opplevd etter at hun mistet sin ’mann’, da Berlinmuren ble revet i 1989.

PRIMA, SECUNDA, Africa 2014 (22 min), norsk

Filmen tar utgangspunkt i norsk og afrikansk kystkultur med et fokus på eksport av norsk tørrfisk, utgjør en odyssé gjennom de vidt forskjellige miljøene i Norge og Vest- Afrika som oppstår omkring denne industrien. Filmen ble laget i samarbeid med kunstneren Kjersti G. Andvig i forbindelse med Grunnlovsjubileet i 2014.

SEASON OF MIGRATION TO THE NORTH 2016 (23 min), engelsk

I denne filmen forteller Eddie Ismael sin historie etter å ha ankommet Norge som flyktning fra Sudan. Som en parallell historie gjenfortelles dagboksnotatene til Ruth Maier som kom som østerriksk flyktning til Norge under andre verdenskrig. Filmen kobler på denne måten samtiden til historien og det internasjonale til det lokale.


IMG_1586.JPG

Om
Lars Laumann (f. 1975) er en av Norges mest anerkjente kunstnere internasjonalt. Etter mange år i utlandet bl.a. Berlin og Brüssel, er han nå igjen basert i sin fødeby Brønnøysund. Hans filmer og installasjoner bryter ned grenser mellom dokumentar og iscenesettelse, lånt og skapt, fiksjon og fakta. Gjennom å filme, redigere og sammenstille funnet materiale og erfarte fortellinger, skaper Laumann virtuose filmcollager med et omfattende persongalleri. Han henter sin inspirasjon fra populærkulturens utkanter og utforsker mennesker som befinner seg utenfor normen. Tvetydighet og det usikre angir grunntonen i hans filmer. Med et globalt blikk på så vel populærkulturelle ikoner som samtidige politiske forhold, belyser han de mer komplekse kreftene i vår kultur. Lars har bl.a. blitt vist ved prestisjetunge institusjoner som MoMA og New Museum i New York, samt Kunsthalle Basel og Tate Modern. I Norge har han bl.a. vært presentert på Nasjonalmuseet, Astrup Fearnley og Kunstnernes Hus, og i 2017 var han nominert til Lorck Schives kunstpris. AMIFF 2018 vil presentere en retrospektiv av Laumanns filmer.


 

View Event →
TIDAL PULSE
Oct
19
5:00 PM17:00
NO

TIDAL PULSE

M/S Stjernøy, foto: Gunnar Holmstad

M/S Stjernøy, foto: Gunnar Holmstad

TIDAL PULSE - KUNSTPROSJEKT OMBORD PÅ MS STJERNØY

Oppmøte Harstad Hurtigbåtkai 16:30 / Avreise 17:00 / Rundturen er gratis, men påmelding er nødvendig.

Tidal Pulse er et stedsspesifikt lydkunstverk og en visuell reise i dialog med omgivelsene og landskapet, ombord på den lokale rutebåten MS Stjernøy på rundtur i Harstads skjærgård, av kunstner Enrique Ramirez, kuratert av Vanina Saracino.


TIDAL PULSE

A site-responsive sound piece and visual voyage by Enrique Ramirez

Curated by Vanina Saracino

During one single journey lasting three hours, the local speedboat Stjernøy becomes Tidal Pulse, a temporary world emerging from the aftermath of the sociopolitical and environmental crisis, interweaving the abyss and the cosmos into a new history of the future. The engine of the boat, its heart and lung, will guide us with its rhythmical voice through the nightfall and along the waters. Our pulse will be soon synchronized with the tides and the undertows. Other beings will share space with us intermittently, leaving us to reach smaller islands called by the names of uncharted planets. We will see daylight merging into darkness, geographies blurring. Strange critters will emerge from the depth of the oceans. We will slowly drift into another dimension.

* Please turn your mobile phones to flight mode to avoid sound interferences.

---

For this new work, Chilean artist and filmmaker Enrique Ramírez recorded the sounds of the boat - the vibrations created by the engine inside and outside the moving vehicle and in the operations room - and composes, in real time, a sound piece that becomes the pulse of this fuel-powered heart drifting along our increasingly threatened oceans.

The boat’s pulse intertwines with the voices of local activists, politicians, scientists and workers in the oil industry business, reflecting on issues regarding the future of post fossil-fuel societies, the future of Norway and, by extension, the future of the Earth.

We, the passengers and the audience, can hear these sounds through wireless headphones, having the opportunity to circulate on the boat, to immerse completely in the sounds and images, or even to choose silence. The length of the journey, lasting three hours, invites us to take the time to sense the surroundings and to embrace a slower pace, and it explicitly aims at countering the increasing acceleration of Western societies, which demand us to be faster, more productive and more efficient in the name of a destructive conception of progress.

The wonderful landscape of the islands surrounding Harstad will accompany us during the first hour of our journey. But gradually the natural light’s intensity will decrease and the projected light will emerge from the twilight and the increasing darkness. With this modality of presenting moving images in a public space, and especially on a moving object, we aim at reflecting on the different meanings of motion and the temporalities within this medium, as well as exploring other potential configurations of the movie theatre as a privileged immersive space for the reception of video works.

The voices and statements that will accompany us along the journey belong to Silje Ask Lundberg (environmental activist, Naturvernforbundet / Friends of the Earth Norway), Barbro Hætta (Sami person and local politician, practicing as a doctor), Kjell Giaever (director of Petro Arctic), Dr. Jack Kohler (glaciologist, Norwegian Polar Institute, Tromsø), Anne Henriette Reinås Nilut (member of the Sami parliament and cultural producer). We thank them for their crucial contribution to the project. We also thank Helene Hokland (director, AMIFF) and Helene Eggen (producer, AMIFF) for the invitation and their deep commitment to the project, the captain and the crew of Stjernøy for their invaluable support, Mat av Vahl for the soup and Therese Jensen for the local seaweed buns served onboard and all the guests for taking the time to accompany us along the journey.

Tidal Pulse has been commissioned by AMIFF - Arctic Moving Image and Film Festival, 2018. The images were partly realized during the artist’s research for INcoming (2017), commissioned by Screen City Biennial (Stavanger).


IMG_4065.jpg

Vanina Saracino (*1984, Italy) is an independent curator and film programmer currently based in Berlin. She is the co-founder of OLHO, an international curatorial project about contemporary art and cinema initiated in 2015 in Rio de Janeiro and São Paulo, also shown at Teatrino di Palazzo Grassi (Venice, 2017) and Palais de Tokyo (Paris, 2018). From 2013 to 2017 she curated monthly selections of artists' films on the experimental channel ikonoTV, being also in charge of collaborations and projects with museums and institutions worldwide. With ikonoTV, in 2015, she initiated Art Speaks Out, a yearly exhibition project on the environment and climate change, also shown at the Istanbul Modern Museum (2015) and within the UN Climate Change Conference (Marrakech, 2016). Other projects include 'Fragmented Vision' (The New Gallery Musrara, Jerusalem, 2018); 'Earthly Mutations: Films From the Near Future' (Salzburger Kunstverein, Salzburg, 2018); 'The Crisis of the Horizon' (Small Projects, Tromsø, 2018); 'Lost Dimension' (AMIFF, Harstad, Norway, 2017); 'The Impossibility of an Island' (within TBA21's 'Open Ocean Space x COP23', Bonn and Laznia Centre for Contemporary Art, Gdansk, 2017); ‘Adrian Paci: A State of Temporary Permanence’, for Lovely Days at Kino Mediteran, Bol, Croatia (2016); ‘Vertical World – approaching gravity’, (General Public, Berlin, 2012); ‘Un Lugar Habitable es un Evento’ (Centro Cultural Facultad de Artes, Medellín, Colombia, 2012). Graduated in Communication Sciences with a thesis in semiotics of the arts, she holds a masters degree in Arts Management (GIOCA, Università di Bologna) and an MA in Philosophy and Art Theory (UAB, Universidad Autónoma de Barcelona).

Vanina_photo_credits_Basim_Magdy (1).jpg

Enrique Ramírez was born in 1979 in Santiago de Chile. Since 2010, he lives and works between Paris (France) and Santiago (Chile). He studied popular music and cinema in Chile before joining the postgraduate master in contemporary art and new media of Le Fresnoy – Studio National des Arts Contemporains (Tourcoing, France). In 2014 he won the discovery price of Les Amis du Palais de Tokyo, Paris, France. He has since exposed in some major places as Le Palais de Tokyo, Centre Pompidou, Espace Culturel Louis Vuitton or le 104), France (le Grand Café, Saint-Nazaire) and in Central and South America (Museo Amparo, Puebla, Mexico ; Museo de la memoria, Santiago ; Centro Cultural MATTA, Embajada de Chile en Argentina, Buenos Aires). In 2017, he is invited to the 57th International Art Exhibition - La Biennale di Venezia curated by Christine Macel. Enrique Ramírez´s work combines video, photography, installations and poetic narratives. Ramírez appreciates stories within stories, fictions straddling countries and epochs, the mirages between dream and reality. This Chilean artist, who lives and works between Chile and France, often uses image and sound to construct a profusion of intrigues and to occupy the equilibrium between the poetic and the political. His imaginary worlds are attached to one obsessional element—his thinking starts with the sea, a space for memory in perpetual movement, a space for narrative projections where the fate of Chile intersects with grand narratives of voyage, conquest and migratory flows. His liquid images speak of the sparkle of a truth in permanent flight, the backwash of history, always repeating and never the same.

E-ramirez.jpeg
View Event →
Oct
19
3:15 PM15:15
NO

LATENT RIVER

Latent River Poster (1).jpg

Fredag 19. OKT, kl 15:15, Harstad Kino, sal 2

Tidligere professor ved kunstakademiet i Tromsø, Nicolas Siepen, laget denne eksperimentelle filmen sammen med studenter på akademiet I 2014. En av dem var Matti Aiko, som kommer og presenterer filmen sammen med Nicolas Siepen. Filmen er laget i Brazil og Tromsø.

The film Latent River takes place in a abandoned ruin: the destroyed theatre of Casa do Povo in São Paulo. Flooded by a underground river, which springs up in the rain forest region, muddy waters transported the real and latent catastrophes of the dispossessed from the past into theatre. In these silent ruin, Latent River creates an anthology and index of variations, “short stories” and gestures framed by the catastrophe and set off a movement of resurrection and ungrounding. It tells it's story with darkrooms and gloomy light, when the warm rain is woven like silk threads into the the fabric of the big city in the south. Look look the dust is growing. A dark storm is coming, blow over clouds of glitter and purple fog at the shores of high north. - Nicolas Siepen

Latent River, 2014 (27 min), Brazil/Norge

View Event →
68°14 ́N + 69°39 ́N: Filmer fra Nordland kunst og filmfagskole og Tromsø Kunstakademi
Oct
19
1:00 PM13:00
NO

68°14 ́N + 69°39 ́N: Filmer fra Nordland kunst og filmfagskole og Tromsø Kunstakademi

Vi skal treffes, Hamid Waheed 2017

Vi skal treffes, Hamid Waheed 2017

Harstad Kino Sal 2

Nordland kunst- og filmfagskole og Kunstakademiet i Tromsø, presenterer, i samarbeid med AMIFF, et grensesprengende program med film- og videoverker som beveger seg i rommet mellom film og visuell kunst. Utdannelsen i bevegelige bilder på NKFS krysser film og billedkunst for å utvide og utfordre begge felt. Samtidig legger studiet vekt på å utforske metoder for kollektiv tenkning og praksis innenfor et felt som er i rivende utvikling, både teknologisk og innholdsmessig. Kunstakademiets samtidskunstprogram er del av et multidisiplinært fakultet for billedkunst, som består av kreativ skriving, musikk, drama og teater, og fordypning i kunst og kultur, hvilket åpner for samarbeid og utveksling mellom disiplinene. Derfor er samarbeidet med NKFS og Kunstakademiet i Tromsø spesielt interessant for AMIFF og noe vi søker å bygge videre på. I løpet av programmet blir det samtale og diskusjon med skaperne av verkene om deres individuelle praksis.

Kuratorkollektivet Hærk, ved Nordland kunst- og filmfagskole, har samarbeidet med kurator in-residence Erik Martinson i utvelgelsen av de åtte presenterte arbeidene. Programmet utforsker begjær og frustrasjon på ulike måter. Dette kommer til uttrykk som dissonans både i og mellom arbeidene. Programmet tar et dypdykk i motsigende narrativer, voyeuristiske maktstrukturer og territorielle forhandlinger. Utvalget av studentarbeider viser flere måter å interagere med bevegelige bilder på, der variasjonene strekker seg fra formelle til konseptuelle interesser.


Program


Apokryfos

Stian Bekkvik Norge 2018 06:41

En syntese av forskjellige stemmer, intensjoner og språk. Handler ikke om bevegelsen I bildet(en illusjon), men om bevegelsen mellom bildene, mellom et interiør til et eksteriør, fra kamera til kropp, fra lys til skygge. Et hovedsakelig estetisk eksperiment med ledige rom for ideer, for umulige rom, mellom leddene.

apokryfos 2.png


Swim with Dolphins

Malin Lin Nordström Sverige/Taiwan 2017 03:40

For en generasjon drømmere finnes livsstilinspirasjon og ”bucket lists” om ting å gjøre før en dør i overflod online. På store anonyme nettfora, som Flashback og Familjeliv, kan vi ta del i hvordan vanlige mennesker tilbringer deres kvelder og helger.

MLN_SWD_snap.png

Vi skal treffes

Hamid Waheed Norge 2017 04:40

En utforskning av forholdet mellom kikker-rollen og et bilde i regi av seg selv.

Skjermbilde 2018-03-26 kl. 15.55.47.png

Den andre

Marianne Lauritsen Norge 2018 13:00

En tilnærming til noe som kan være seksualitet. Men så igjen, kanskje ikke.

marianne_splash2.jpg

Hilda and Maude

Øystein Qviller Norge 2018 03:26

Hilda og Maud oppdager noe som forandrer livene deres for alltid.

Still_HildaandMaud.jpg

Et åpent landskap

Magnus Holmen Norge 2018 10:20

Å tenke at vårt sinn henger sammen med andres sinn er en idé om naboskap, et felleskap i og med omgivelsene. I et åpent landskap blir denne ideen utfordret. Bør flertallet føye seg til samholdet innenfor et kontorlandskap som rommer ulike livssyn, eller er det viktigere å stenge seg inne i sin egen hule.

Skjermbilde 2018-10-12 kl. 12.26.52.png

Cryo

Henrik Lande Norge 2018 02:14

Synopsis: Hva kaller vi disse store lysende tingene som er festet på bygninger? Logoskilt? Hvorfor får de være så fremtredende i bybildet? Hvordan påvirker de oss?

Skjermbilde 2018-10-11 kl. 22.49.43.png

Søster

Franciska Eliassen Norge 2018 11:21

Synopsis: I Søster inviteres publikum inn i en films idéprosess. En stemme guider oss gjennom collager, musikk og lyd, som skisserer en mulig film om to søstre. Filmen utforsker grensene mellom minner, virkelighet og fantasi. Gjennom dette skapes et univers fylt av larver, glitter og mytiske skikkelser.

3_Søster.jpg
View Event →
★
Oct
18
9:45 PM21:45
NO

Johann Lurf

Med besøk av filmskaperen!

Harstad Kino
Kr 110,- 

Johann Lurf gjester AMIFF for å vise og snakke om sin høyst unike og sensasjonelle eksperimentelle essay- og arkivfilm ★, som kun består av funnet materiale av stjernehimmelen gjennom hele filmhistorien, samlet fra imponerende 550 filmer! (Og det stopper ikke der. Johann vil fortsette sitt fascinerende og ambisiøse livsprosjekt ved å lage en ny, oppdatert versjon hvert år.) Kom å bli med på denne nostalgiske og fortryllende reisen med blikk tilbake, inn i vår tid ut mot det endeløse verdensrommet.

"OM ★ 
Tag med på rumrejse i flere forskellige stjernehimler fra mere end 550 film i kronologisk rækkefølge fra den dag de fik premiere. Filmen bliver der en samlet lang, bevidsthedsudvidende oplevelse - dette er en stjernerejse for sande filmfans! 
Billeder af stjernehimler fra film klippet sammen i én lang kosmisk totaloplevelse. Det er i al simpelhed opskriften på Johann Lurfs nyeste værk. Simpel idé, men en bevidsthedsudvidende oplevelse af intergalaktiske proportioner, som må og skal opleves i biografen. Fra Georges Méliès' rumeventyr i slutningen af 1800-tallet over sovietisk science fiction til 'Star Wars', og helt frem til i dag. Lurfs film er mere end noget andet en film om himmelrummet som det ultimative lærred, som fantasifulde filmskabere - og deres publikum - i 120 års har projiceret deres drømme op på. Det er nemlig kun for ganske nylig, at man har udviklet en kamerateknologi, der er sensitiv nok til at gengive stjernernes lys på film. Stort set alle de himmelrum, vi her oplever, er skabt i special effects-studier, og Lurfs film danner et katalog over hvordan kreative filmfolk har forestillet sig det uendelige univers. Derfor giver det god mening, at Lurfs egen film i princippet er uendelig: Der vil over de kommende år blive tilføjet endnu flere nye klip til et allerede overvældende originalt værk."
(CPH:DOX in March 2018)

"Johann Lurf har laget et enestående verk, der vi ser det stjernefylte himmelrommet slik det er skildret i 550 filmer gjennom filmhistorien!"
(Cinemateket Oslo, June 2018)

Regi, konsept og realisering: Johann Lurf Lyd: Nils Kirchhoff År: Østerrike 2017 Språk: Ingen dialog, Spilletid: 99 min.

Vi anbefaler og fortsette reisen på lørdag i Stjerneteltet/Nástegoahti, av og med Ánte Mikkel Gaup, som introduserer oss for den mytiske samiske stjernehimmelen.

lurf_star_1980_bbts.jpg

View Event →
ÅRETS BESTILLINGSVERK AV UNG KUNSTNER - HEDDA BREMSETH
Oct
18
to Oct 20
NO

ÅRETS BESTILLINGSVERK AV UNG KUNSTNER - HEDDA BREMSETH

  • Harstad kino, City Bar & Diner (map)
  • Google Calendar ICS
Tander - still 2.jpg

Helga-Marie Nordby er gjestekurator for AMIFF 2018 i Harstad, der hun har valgt kunstnerne Lars Laumann (f. 1975 i Brønnøysund) og Hedda Kristine Bremseth (f. 1986 i Stjørdal) som henholdsvis etablert og ung kunstnerprofil. I tillegg til å vise et utvalg av Bremseths filmer i kinoen, har Hedda også produsert et nytt arbeid for AMIFF 2018, Tander, som vil ha premiere på festivalen under åpningen.

TORSDAG 18. OKT kl. 19.00 // ÅPNINGSARRANGMENT OG PREMIERE PÅ “TANDER” // HARSTAD KINO SAL 1

Regissør Hedda Bremseth til stede. Ærling Ramskjell, som har laget filmmusikken spiller live på åpningen. Visning av langfilmen “The Miseducation of Cameron Post”.

LØRDAG 20. OKT kl. 21.15 // FILM, SAMTALE OG KLUBBKVELD // CITY BAR & DINER (2. etage) // GRATIS

18.-21. OKT // KONTINTUERLIGE VISNINGER I KINOENS ÅPNINGSTIDER // KINOENS FOAJE

OM ‘TANDER’ (22 min) HEDDA BREMSETH, 2018

Nettdating er et fenomen vi alle kjenner til, enten om vi har gjort det selv, kjenner noen somgjør det, eller har lest om folk som har blitt lurt opp i stry av falske profiler. Kjærlighetslengsel, å treffe den rette, eller rett og slett litt spenning i hverdagen er noen av de vanligste grunnene til at folk chatter med fremmede. Noen ganger ender chatten med etmøte «in real life».... Dateappen Tinder forteller deg hvor langt unna potensielle dater befinner seg. Bor man i en storby, er det ikke langt mellom «drømmepartnerne». Bor man i Nord Norge og utenfor de største byene, kan det være langt til nærmeste date. I kortfilmen «Tander» møter vi en kvinne som legger ut på en lengre reise for å treffe en mann hun har chattet med på Tinder. I kinoens foaje, kontinuerlige visninger

I KINOENS FOAJE KONTINTUERLIGE VISNINGER 18.-21. OKT I KINOENS ÅPNINGSTIDER // FILMER AV HEDDA BREMSETH

IDIOTEN (6:06 min) 2005

En sann historie om ekte kjærlighet.

YOU AND ME (14:16 min) 2015

Hva skjer når du blir meg og jeg blir deg? Et samlivseksperiment.

ET FORSØK PÅ INTIMITET (2:43 min) 2016

Å kommunisere med intimitet kan være vanskelig når begge vil det samme.

KARRIEREBYGGING (16 min) 2016

Bremseths avgangsarbeid ved Nordland kunst- og filmfagskole. «Bittert, kynisk, vittig, skarpt og på samme tid intenst romantisk hinsides all fornuft» (Kunstkritiker Tommy Olsson i Klassekampen)

SOME PEOPLE HAVE REAL PROBLEMS (7:34 min) 2016

En alenemor søker begjær for å få tilfredsstilt sine behov, men er det der behovene ligger?

PROGRAM PÅ CITY LØRDAG 20. OKT kl. 21.15

VISNING AV TANDER (22 min) 2018 OG SAMTALE MED KUNSTNER HEDDA OG KURATOR HELGA-MARIE NORDBY. DJ ETTERPÅ.


HEDDA BREMSETH:

image1.jpeg

Hedda Kristine Bremseth er en ung kunstner og filmskaper fra Brønnøysund, basert i Kabelvåg. Heddas kunstneriske praksis er en blanding av performance, film og stand-up hvor hun er både hovedperson og regissør. Med utgangspunkt i eget liv utforsker og utfordrer hun det å være kvinne, ung kunstner og alenemor. Her blottlegges begjær, kynisme og bitterhet, og intimitetsgrenser tøyes i alle retninger, ubehagelig og nakent, men også til å le av. Hennes filmer peker på en ensomhet og utenforskap, som vi nok alle til tider kan kjenne oss igjen i. Hedda gikk ut med en Bachelor i samtidskunst ved Nordland kunst og filmfagskole i 2016 og til høsten starter hun på master ved Kunstakademiet i Trondheim. Hennes filmer har bl.a. blitt vist ved Tromsø internasjonale filmfestival (TIFF), Toronto International Shortfilmfestival, Ponte Nordica i Sao Paulo, samt Amandus Lillehammer internasjonale studentfilmfestival, Feministisk kortfilmkveld på Kulturhuset i Oslo og Galleri Lille Kabelvåg.


“På norske wikipedia står det følgende om periferi: En periferi er den ytre kant eller del av et område. I overført betydning brukes periferi også om sosiologiske ytterkanter for eksempel innen Politikk. De to kunstnerne jeg har invitert til AMIFF beveger seg begge i en slags menneskelig periferi eller randsone. Den ene bruker seg selv som forskningsobjekt, den andre henter sin inspirasjon fra populærkulturens utkanter og mennesker som befinner seg utenfor normen. Deres felles omdreiningspunkt er utenforskap og ensomhet. Der den ene presser oss inn i et lokalt, intimt, kleint og til tider hylende morsomt univers, tar den andre oss verden rundt gjennom sitt omfattende persongalleri. Begge kunstnere bryter ned grensene mellom dokumentar og iscenesettelse, mellom fiksjon og fakta og etterlater en følelse av tvetydighet og uro.” - Helga- Marie Nordby

HELGA- MARIE NORDBY:

Helga-Marie vil også delta i et panel om "formidling av film og bevegelige bilder i det offentlige rom", moderert av Mike Sperlinger. Stedsspesifikke kunstprosjekter preget av åpenhet, dialog og det uforutsigbare står sentralt i hennes kuratoriske v…

Helga-Marie vil også delta i et panel om "formidling av film og bevegelige bilder i det offentlige rom", moderert av Mike Sperlinger. Stedsspesifikke kunstprosjekter preget av åpenhet, dialog og det uforutsigbare står sentralt i hennes kuratoriske virke, og viser seg tydelig i hennes kuraterte prosjekt for AMIFF 2018.

Helga-Marie Nordby har arbeidet aktivt som kurator og institusjonsleder i Norge siden 2002. De siste fire årene har hun hatt sin base i Berlin. Som kurator har hun lang erfaring med både tradisjonelle utstillingsformater og større utendørs prosjekter. Hun er bl.a. en av initiativtakerne til Salt – et nomadisk initiativ for kunst, kultur og miljø i Arktis. Hun kuraterte UKS-biennalen i 2004, LIAF 2010, Norsk Skulpturbiennale 2i 013, Seeable/Sayable på Kunstnernes Hus i 2016, Coast Contemporary 2017. Fra 2009-2012 var hun instituttleder for Kunstakademiet i Tromsø, og 2005-2009 daglig leder for Unge Kunstneres Samfund i Oslo. Hun har en master i kuratering fra Goldsmiths College i London, i tillegg til studier i kunsthistorie, teatervitenskap og filosofi ved Universitetet i Oslo. Nordby har vært leder for Lofoten International Art Festivals kunstneriske råd siden 2009. Hun satt også som Norges representant i ekspertgruppen for Nordisk ministerråds kunst- og kulturprogram (2012-2016). Hun er styremedlem i Kunst i Oslo (Kulturetaten Oslo kommune) og medlem i Norsk Billedhoggerforenings programråd, samt Kulturkirken Jakobs programråd. Nordby er kurator for Tegnetriennalen 2019

View Event →