Mapping Distribution: New Norwegian Initiatives

Gir tida vi står i nå en enestående sjanse til å tenke nytt om måten vi ser og oppsøker film på? Både film- og kunstfeltet er i radikal endring på grunn av digitalisering, strømming og pandemi, men hva slags alternative systemer trengs for den alternative filmen? Kan allianser på tvers av kunstneriske felt skape bedre strukturer for kunstfilm og uavhengig film?

On & For Production and Distribution og Kunstnernes Hus Kino inviterte våren 2021 et utvalg engasjerte stemmer fra kunst- og filmfeltene til å bidra i en serie videorefleksjoner. Videoene ble lansert i løpet av mars og april og munnet ut i en panelsamtale 20. april. Filmen over er den første videorefleksjonen i prosjektet. Den har tittelen Gadget + Desire, og er presentert av Arctic Moving Image & Film Festival ved kunstner og kunsthistoriker Nicolas Siepen. Klikk på bildet for å se videoen eller scroll nedover for mer informasjon om prosjektet og filmen.


Om Gadget + Desire

De tidlige kulturteoretikerne, som Theodor W. Adorno, Guy Debord og Jean-Luc Godard var ikke kun radikale pessimister, men forutså den komplekse mediesituasjonen vi nå befinner oss i. Det de derimot ikke kunne spå var hvor dramatiske endringene ville bli. De forsto den politiske kraften i forholdet mellom teknologi og begjær, men kunne ikke forutse den siste dialektiske dreiningen i dette forholdet. I dag, i en tid med internett, digitale enheter og sosiale medier, har det kollektive begjæret i seg selv blitt et vedlegg til disse digitale nettverkene. Kunsten har også blitt konfrontert med dette og har ennå ikke funnet svar på utfordringen. - Nicolas Siepen

About Gadget + Desire

The early theorists of the culture industry such as Theodor W. Adorno, Guy Debord and Jean-Luc Godard were not only radical culture pessimists, but were able to imagine the present state of the world in the embryo stage, but at the same time were unable to grasp the radical nature of the development. This is primarily due to the fact that they recognized the relationship between technology or gadgets and desire as a political force, but could not imagine the last dialectical twist. Today, in times of the internet, digital gadgets and social media, that collective desire itself has become an appendix to these digital networks. The arts have also felt this and have not yet found an answer to this challenge. Adorno, Debord and Jean-Luc Godard and later Jean Baudrillard, blamed the inflation of moving and silent images and their relentless distribution and proliferation for this fate. Since images and films are now spreading independently, questions of distribution in the conventional sense and the spread of film and art in particular must be rethought. My film sketch should make a contribution to this and connect it to structural questions of the organization of AMIFF and your project in general. - Nicolas Siepen


Om Mapping Distribution

I løpet av de siste årene har en rekke samtaler på tvers av kunst- og filmfeltene i Norge funnet sted om behovet for bedre alternative strukturer for produksjon og distribusjon av film. Vi har sett etableringen av nye kunstnerdrevne produksjonsselskaper, en mer kunstnerorientert filmutdanning og nye kinoer og festivaler dedikert til kunstfilm og uavhengig film.

Trenger vi alternative systemer for alternative filmer? Kan allianser om strukturer på tvers av kunstneriske disipliner skape bedre systemer for kunstfilm og uavhengig film? Er det filmskapernes ansvar å bedre strukturene? I en tid der visningsplattformer i økende grad skreddersyr innhold for den enkelte bruker, hvordan kan filmskapere, distributører og formidlere nå nye og ulike publikummere? Hvordan bygge et nisjepublikum uten å bidra til den økende polariseringen av offentligheten vi ser i dag?

Sammen med On & For Production & Distribution, har Kunstnernes Hus Kino invitert et utvalg aktører som har engasjert seg i spørsmål rundt alternative distribusjonsstrukturer til å bidra i en serie videorefleksjoner og en panelsamtale.

Prosjektet er rettet mot alle som arbeider med produksjon og distribusjon av kunst og film, men også alle andre interesserte publikummere.


Om On & For

On & For Production and Distribution er et europeisk samarbeidsprosjekt som er utviklet for å fremme og styrke bevegelige bilder-feltet ved å skape offentlige, diskursive arrangementer og ved å støtte utvikling og gjennomføring av prosjekter med bevegelige bilder.

On & For er initiert av den kunstnerstyrte produksjons- og distribusjonsorganisasjonen Auguste Orts (BE) i samarbeid med den AMI-orienterte filmfestivalen Kaunas International Film Festival (LT), det AMI-fokuserte kunstbyrået og distributør LUX/LUX Scotland, samt det kunstnerdrevne høyere utdanningsinstituttet Nordland Kunst- og filmfagskole (NO).

On & For er muliggjort med støtte fra Creative Europe-programmet fra EU.


Tittel: Gadget + Desire

Filmskaper: Nicolas Siepen for AMIFF

År: 2021

Lengde: 15 min

Språk: Engelsk

Helene Hokland