Dubmorphology: Trevor Mathison og Gary Stewart
Det er kunstnerduoen Dubmorphology som står bak bestillingsverket til AMIFF 2024. De presenterer en audiovisuell performance på Várdobáiki samiske senter 9. november.
Dubmorphology består av kunstnerne Gary Stewart og Trevor Mathison. Det er et Londonbasert forsknings-, produksjons- og performance-prosjekt som produserer eksperimentelle audiovisuelle installasjoner. De undersøker forholdet mellom kultur og teknologi. Arbeidet som er laget kommer fra kunstnernes direkte respons på spesifikke steder og miljøer, og inkluderer historisk og samtidsmateriale som utforsker sosiale og politiske spørsmål. Dubmorphology har prosjekter internasjonalt på festivaler og kunstarenaer, og har nylig samarbeidet med kunstneren John Akomfrah ved den storstilte installasjonen på den britiske paviljongen for Veneziabiennalen i 2024.
«Gjennom eksperimentelle tilnærminger til lydkunst, live kino og installasjoner, visker Dubmorphology ut grensene mellom det soniske, visuelle og performative. Dens praksis utmerker seg ved dens pågående etterforskning av de unike rommene som dukker opp i museer, kunstgallerier og offentlige rom dannet av skiftende skjæringspunkter mellom publikum, forfatterskap og deltakelse." - Michael McMillan.
Trevor Mathison
Trevor Mathison er en britisk kunstner, komponist og lyddesigner. Mathison var et grunnleggende medlem av den internasjonalt anerkjente kunstnergruppen, Black Audio Film Collective, (1982-1998), der hans samling av soniske design definerte kollektivets film- og galleriinstallasjoner, inkludert Signs of Empire, Handsworth Songs og The Last Angel of History , som undersøkte den svart-britiske og postkoloniale opplevelsen i Storbritannia.
Mathison komponerte et partitur for Akomfrah & Dread Scotts Slave Rebellion Re-enactment (2019), og Garrett Bradleys prisbelønte spillefilm America (2019). Han har også grunnlagt og vært aktiv i en rekke andre eksperimentelle soniske grupper som Hallucinator og Flow Motion. Mathison er en pioner innen lydinstallasjonsarbeid. For eksempel, i 2020 laget han en lydforestilling som fant sted på CAPC i Bordeaux hvor han fikk i oppdrag å lage et sonisk svar på Lubaina Himids installasjon, Naming the Money.
Han har nylig hatt en rekke separatutstillinger internasjonalt og albumutgivelser under navnet From Signal to Decay (bind 1-6). From Signal to Decay: Volume 1 på Goldsmiths CCA (2022) i London ble beskrevet av The Guardian som "et engasjerende show" og "en uventet og gjennomtenkt glede".
Gary Stewart
Gary Stewart er en tverrfaglig kunstner, akademiker og kurator, som har vært involvert i banebrytende initiativer og prosjekter rundt om i verden som opererer gjennom en rekke teoretiske og kunstneriske rammer. Mellom 1995-2011 var Stewart Head of New Media ved Iniva, Institute of International Visual Arts, London, ansvarlig for det digitale programmet, inkludert installasjoner, utstillinger, nett- og forskningsprosjekter.
Han er bidragsyter til flere publikasjoner og podcaster, inkludert Digital Diaspora: Young People, Technology and Contested Spaces for Community, Culture and Globalization (2002) utgitt av Rockefeller Foundation, Encounters Beyond Text: Art Transforming Lives (2011) utgitt av Queen Mary University of London and A Culture of Possibility av Arlene Goldbard (2021)
Tidligere foreleser i kunst ved Goldsmiths, University of London, er han Associate Artist ved People's Palace Projects basert ved Queen Mary University of London som er en del av et globalt nettverk av samarbeidspartnere som tar til orde for likhet, klimarettferdighet og bedre helse gjennom kunst, spesielt for de fra marginaliserte miljøer.
Stewart har for tiden en separatutstilling kalt A Ripple in Time på Orleans House Gallery, London. Arbeidet i utstillingen ble beskrevet av The Wire som å ha "en beundringsverdig forpliktelse til å takle komplekse, lagdelte temaer på en forlokkende kortfattet, intelligent og åpen måte."