Ørjan Amundsen

_GC0823_web.jpg

I forbindelse med årets Arctic Moving Image & Film Festival har den Tromsøbaserte kuratoren Sarah Schipschack kuratert et todelt kunstprosjekt som består av bestillingsverket One Infinite Loop og et filmprogram av Lene Berg. One Infinite Loop er et flerskjermsverk laget av multikunstner Ørjan Amundsen. Det vil bli vist for første gang under festivalen, dette i offentlige rom, på skjermer som vanligvis brukes til reklame på utvalgte kjøpesentre i Harstad. Ørjan går i dialog med det offentlige rom og bringer sine verker til rom der byens innbyggere ferdes og er. Noe som gjør verkene tilgjengelig for flere enn festivalpublikummet i kinoen, og som utvider og utfordrer rommet for hvordan og hvor kunst vises. Les mer om prosjektet her // Read more about the project here: http://www.amiff.no/image-2017/2017/10/4/one-infinite-loop

Ørjan Amundsen tok BA ved Tromsø Kunstakademi (2014), og MA ved Trondheim Kunstakademi (2016). Han er for tiden del av kunstnerkollektivet Phuture Club, og lager musikkbasert performance under navnet A Promise. Les mer om Ørjans praksis her: https://orjanamundsen.com/works/. Ørjan A. har jobbet mye med “funnet materiale” (appropriasjon), der han setter eksisterende verk i nye sammenhenger. Hans kunst handler ofte om hvordan vi blir påvirket av populærkultur og massemedia. Om hvordan informasjon brukes til å opprettholde og forsterke oppfatninger om tro, ideologi og verden forøvrig . 


"In the new work, as in most of his previous ones, Amundsen works with found (footage, music, literature, etc.) material from online archives. One Infinite Loop is a work that is critical towards the belief that the ever evolving technological advancement is the permanent solution for our society. In the process of reusing and recontextualizing the found material, Amundsen is examining desire, fetishism, manipulation and promise in the consumer culture. With questioning the value and the ideology of consumerism Amundsen opens concurrently the question about the power above mentioned consumer culture."

Helene Hokland